Social media voor je blog inzetten

Zet social media in voor je blog

Je blog en je social media zijn beide onderdeel van je online communicatie. Dus laat ze ook met elkaar communiceren. Hoe? Ik geef je een paar mogelijkheden.

social mediaWat is nú interessant op social media?

Haak in op wat er op dit moment trending is op social media of gewoon algemeen in het nieuws. Daarvoor kun je ook een link naar een oud blogartikel plaatsen als dat net relevant is. Ik heb jaren geleden een toekomstverkenning gemaakt met Charlotte Rosalie voor het ministerie van Sociale Zaken. Eén van de scenario’s was dat er ineens heel veel vluchtelingen naar Nederland zouden komen, met alle polariserende effecten in de samenleving vandien. Op verschillende social media heb ik de link naar dat stuk opnieuw gepost en kreeg daar veel reacties op.

Waar delen?

Deel je blog op de social media waar je doelgroep zit. Dat hoeft niet de nieuwste te zijn en je hoeft er niet weg als wereldwijd het aantal gebruikers minder wordt. Nog steeds zitten de meeste mensen op LinkedIn, Twitter en Facebook. Facebook is in Nederland nog steeds minder interessant voor zakelijke diensten, maar dat schijnt langzaam te veranderen.

Hoe delen?

WordPress biedt verschillende plugins met knoppen om je bericht of pagina te delen. Vertel je lezers ook nog eens dat die knoppen er zitten en hoe ze werken. Gebruik ze zelf ook om het artikel op je eigen pagina’s te delen.

Sommige knoppen zijn niet te vinden voor blinden en slechtzienden. Check dit als je wilt dat je website voor iedereen toegankelijk is. SumoMe is bijvoorbeeld niet te vinden. Ja, dat moet ik zelf ook snel gaan aanpassen. Sorry, Ellen.

De knoppen werken het beste als ze midden onder je artikel staan. Niet in de kantlijn, maar er recht onder.

Als je wilt dat je lezers je artikel delen, vraag dat dan, zie Call to action. Als je wilt dat ze het vooral op LinkedIn delen, zorg dan dat er alleen een knop staat om het op LinkedIn te delen: https://developer.linkedin.com/plugins/share. Hetzelfde geldt natuurlijk voor andere platforms.

Hoe vaak?

Per platform gelden hier verschillende regels voor. Kijk ook wat je doelgroep doet. Zorg dat je posts in evenwicht zijn met je aandacht voor de posts van anderen, dat wil zeggen dat je minstens op drie posts van anderen reageert tegenover het plaatsen van één van jezelf. Liken is minder waard dan reageren, dus reken daar tien op één. Dit zijn uiteraard vuistregels.

De meeste platforms vereisen toch wel eens per werkdag een post. LinkedIn misschien minimaal om de dag, Twitter minstens drie per dag. Zoveel blogartikelen schrijf je nu ook weer niet. Rouleer ze dan. Hoe meer artikelen je hebt, hoe beter natuurlijk. Ik heb nu zo’n 135 berichten op twee van mijn websites staan. Af en toe deel ik ook pagina’s of roep ik op tot het downloaden van mijn optin-aanbod. Dat betekent dat ik in de 260 werkdagen die een jaar telt twee keer de hele lijst langs gaat. Intussen groeit het aantal blogartikelen. Heel soms is een blogartikel verouderd, of ben ik het niet meer eens met de inhoud. Dan kan ik het natuurlijk aanpassen en ook weer opnieuw in mijn mailinglijst verspreiden.

Metatekst

Voor je zoekmachineoptimalisatie maak je een metatekst: de samenvatting die Google laat zien in het overzicht van gevonden pagina’s. Die tekst kun je ook gebruiken voor de begeleidende tekst op social media.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *