Referenties: wat weet Pierre Bokma daarvan?

Referenties op je website

Wat is de overeenkomst tussen theater en websites? Het theater en je website zijn allebei niet echt. Het zijn verbeeldingen van de werkelijkheid. Zoals het theater het ware leven poogt te verbeelden, probeer jij op de website van jouw bureau de websitebezoeker een goede referenties te geven van de consultants en hun werkwijze.

‘Sinterklaas was hier!’

Het mooie van theater is, dat je zo weinig nodig hebt om de werkelijkheid te suggereren. Er gaat een verhaal van een kleuterjuf met haar klas sprak over Sinterklaas. Intussen verkleedde zij zich met mijter en baard. Ze riep de kinderen bij zich en las voor uit het grote boek. Daarna kleedde ze zich – voor de klas –  weer om tot juf.

‘Is er nog wat gebeurd?’ vroeg ze.

‘Juf, juf!’ verdrongen de kinderen zich om haar heen, ‘Sinterklaas was hier! Echt waar!’

En heb niet de illusie dat jij, je doelgroep of je websitebezoekers een veel beter gevoel voor de werkelijkheid hebben.

Koning door de onderdanen

Pierre Bokma zie ik graag in het theater. Hij heeft er een reeks van prachtige koningen neergezet. Desgevraagd, legt hij uit dat je geen koning wordt van een kroon of een staf. Je wordt ook geen koning door je op een bepaalde manier te gedragen op het toneel. Koning word je, verklaart de acteur, door je onderdanen. Doordat je onderdanen jou behandelen als koning, ziet iedereen dat jij de koning bent.

Goede consultants hebben goede referenties

Hetzelfde geldt voor jou en je website. Ik ben bezig met een onderzoek naar de online communicatie van adviesbureaus. Voorlopig in de twee sectoren Opleiding & Coaching en Management Consultancy (inclusief IT). Wat me opvalt is dat heel weinig websites referenties plaatsen van hun tevreden klanten. Maak een apart menu-item met ‘Ervaringen’ en plaats een enkele relevante uitspraak van een klant met naam, bedrijfsnaam en foto bij je producten. Dan hoef je niet te vertellen hoe goed je bent. Doordat anderen jou bewieroken, ziet iedereen dat vanzelf. Je hoeft niet op te scheppen en het werkt. Mijn nieuwe klanten benoemen zelfs letterlijk de referenties die ze op mijn site gelezen hebben.

Je bent geen Coolblue

Je kunt natuurlijk je websitebezoekers vragen om een review te plaatsen op je website, zoals Coolblue, Iens en Bol.com dat doen. Maar je bent geen onafhankelijk bedrijf en je hebt niet miljoenen klanten. Er is maar een heel klein percentage dat spontaan op dat verzoek ingaat. Het trainingsbureau uit mijn onderzoek dat om reviews vraagt heeft dan ook veel opleidingen zonder review. Armoedig. En het kan zoveel makkelijker.

referenties van LinkedIn zijn laaghangend fruitLaaghangend fruit

Je consultants hebben waarschijnlijk allemaal een LinkedIn-profiel. Als ze een beetje aan hun eigen marketing werken, hebben ze ook enkele aanbevelingen of recommendations. Deze zijn openbaar, dus die kun je op je website zetten. Zelfs als het bij een vorige werkgever was, voor zover ze over het soort werk gaan dat ze voor jouw bureau doen. Liefst met link ter verificatie.

Wie vraagt, die krijgt

Vergeet wat je moeder je leerde. Je krijgt bijna alleen referenties als je die vraagt. Vaak zijn je klanten zelfs veel toeschietelijker dan je dacht. Mijn lief kreeg tot zijn eigen verbazing zelfs enkele tienen, toen hij beschroomd referenties vroeg omdat het moest voor een nieuw soort aanbesteding. Persoonlijk bellen en vragen dus. Het is een van de leukste klussen die je kunt doen, als je maar eenmaal over die drempel heen bent. Vertel dat maar aan je consultants en eis dat ze eind van de week allemaal drie referenties aanleveren.

Waar staan jouw referenties?

Plaats de link in het reactieveld en krijg extra aandacht voor de kwaliteiten van jouw consultants.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *