Opdrachtgevers zoeken niet de beste, maar de eerste

Opdrachtgevers zijn wel degelijk op zoek

Je accountmanager heeft een van de betere opdrachtgevers aan de telefoon. Die opdrachtgever vraagt voor een belangrijk project naar een consultant met precies jouw expertise. Je accountmanager staat op, steekt zijn hoofd om de deur en kijkt de gang af. Op dat moment staat je collega bij de deur, omdat hij al een tijd op de bank zit. Hij is niet dom en kan de opdracht best aan. Maar jij kan het beter. Je accountmanager kijkt niet verder en sleurt hem naar binnen. Hij krijgt de opdracht.

opdrachtgevers zoeken niet de beste maar de eersteSlechte accountmanager?

Vind je dat die accountmanager het slecht doet? Wacht maar tot je ziet hoe je website presteert. Want opdrachtgevers googelen maar wat en klikken op de eerste de beste hit. Als ik vraag wat adviesbureaus met hun website willen, hoor ik bijna altijd eerst dat de website het bureau en de consultants moet vertegenwoordigen. Dat ze erop willen laten zien wie ze zijn. Ja, dat is essentieel. Maar dan moeten ze toch eerst je website vinden. Ook bekende opdrachtgevers kennen niet altijd precies het adres van je website, maar googelen eerder de naam van je bureau. Vinden ze je website dan? O, en als jij direct op de website van je bureau uitkomt, kan dat komen doordat je vaker op die website bent geweest. Google is voor iedereen anders.

Vindbaarheid

Ja, het gaat over zoekmachineoptimalisatie (SEO). Misschien dat je webbouwer dat al ‘geïnstalleerd’ heeft op je website. Maar zoekmachineoptimalisatie is meer dan alleen wat technische knoppen omzetten. Het vergt onderhoud. Je website is wat dat betreft een etalage. En een etalage met een vergeeld kleedje en een dode plant trekt niet veel bezoekers.

Hoe ben je vindbaar?

In het eerste kwartaal van 2016 heeft Google nog altijd ruim 90% van de markt, op tablets en smartphones rond de 98%. Google zet een enorme capaciteit in om te ontdekken hoe de mens denkt. Dat is heel fijn, want als jouw website informatie bevat die heel zinvol is voor mensen in jouw doelgroep, zou je dus goed moeten scoren op Google. Maar dat is ook heel lastig, want de mens is een wispelturig wezen, zeer divers en moeilijk te vangen in regels. Daarom heeft Google dus de halve Silicon Valley gevuld met supernerds die dat uitpuzzelen. De menselijke voorkeuren zetten zij om in algoritmes: rekenmethodes gebaseerd op regeltjes. Dagelijks past Google de algoritmes aan. Vervolgens zijn er andere nerds die weer bovenop die algoritmes zitten. Die volg ik weer, om aan jou te vertellen wat jij kunt doen voor de vindbaarheid van je website.

De eerste stap in vindbaarheid

Heel belangrijk voor Google is het onderhoud; de activiteit op je website. Verschijnen er minstens elke maand nieuwe artikelen op? Verwijzen artikelen op social media naar je website? En gaan mensen daar ook op in? Zonder dat heeft zoekmachineoptimalisatie geen zin voor je vindbaarheid.

SEO-tekst bestaat niet

Iedereen heeft het altijd maar over zoekwoorden, zoekmachineoptimalisatie en SEO. Maar een SEO-tekst bestaat niet.

Een professionele SEO-deskundige overlegt met jou en je tekstschrijver over gewenste zoekwoorden, geeft aan wat veel gezocht is en welk woord weinig concurrentie heeft. Met de gekozen woorden gaat de tekstschrijver aan de slag. Zoals ik hiervoor aangaf, moet de tekst in eerste instantie heel aantrekkelijk en toegankelijk zijn voor de mensen die je wilt bereiken. Vervolgens zet de webbeheerder de tekst op je website en draait aan alle knoppen om zoekwoorden en techniek elkaar te laten versterken. Ten slotte zorgt de communicatiedeskundige dat je nieuwsbrief en social media met een link naar die tekst verwijzen. Alleen als dat allemaal goed is gegaan, komen de echte bezoekers als vliegen op de stroop af en schieten je cijfers de lucht in.

Er bestaat dus niet zoiets als een ‘SEO-tekst’ zonder dat alle andere voorwaarden zijn ingevuld. En dan heb ik het nog niet over de technische voorwaarden van je website zoals snel laden en de leesbaarheid op smartphones.

Scoren zonder zoekwoord

Fans weten inmiddels dat mijn protegé Koos Vervoort wekelijks blogt over zijn voormalige laaggeletterdheid. Koos schrijft zijn verhaal en trekt zich niets aan van vindbaarheid. Toch scoren zijn artikelen steeds groen op de SEO-meter, zelfs zonder zoekwoord.

Wat als je niets met internet hebt?

Misschien heb je er niets mee. Misschien heb jij liever direct contact met echte mensen en vind je de website het minst belangrijke van een bedrijf. Misschien heb jij niet eens LinkedIn-profiel. Maar het gaat niet om jou. Het gaat om die geweldige opdrachtgevers met fantastische projecten. Die googelen wel. Nieuwe opdrachtgevers, voormalige opdrachtgevers die een nieuw project voor je hebben en huidige klanten die geïnteresseerd zijn in andere diensten van je bureau.

Zorg dat je erbij bent

Zorg dus dat je accountmanager jou altijd ziet, als hij even zijn hoofd om de deur steekt en de gang op kijkt. Het aardige van internet is, dat je er zelf niet hoeft te staan. Je kunt een beeld neerzetten met jouw gezicht. Een website die de kwaliteiten van jouw consultants echt vertegenwoordigt. Maar zorg dat je erbij bent; schrijf ten minste elke maand een artikel dat werkelijk waarde heeft voor je doelgroep en deel het met een mailing en op social media. Die zoekwoorden komen dan nog wel een keer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *