Online Marketing: waarom ik je echt niets wil verkopen

Een script waarmee je gegarandeerd je dienst verkoopt. Het bestaat. Er bestaan verschillende. Allemaal gebaseerd op gedegen breinwetenschap voor online marketing en verkoop. En het werkt. De vraag is: wat wil jij? Waar staat jouw bedrijf voor? Wil jij echt iets verkopen met psychologische trucs? Kún je wel iets verkopen zonder mensen te manipuleren? De marktkoopvrouw die je een gratis sinaasappel aanbiedt, de chique kledingzaak met een mooie etalage in kerstsfeer en het restaurant dat zachte muziek draait. Iedereen die iets aan je wil verkopen probeert je in de stemming te brengen. Kun je wel iets verkopen en toch integer blijven?online marketing is helpen

Helaas zie ik veel marketingteksten die hun doel voorbij schieten. Ze maken  een van de drie fouten die ik hieronder beschrijf.

Verkopen

Om te beginnen moet je insteek niet zijn om zoveel mogelijk te verkopen, maar om de ander te helpen. Dat klinkt als weer een truc, maar het gaat om de intentie. Waarmee help jij je klanten echt? Wanneer bied je ze werkelijk waar voor hun geld? Het gaat om blijvende waarde.

Je website en je blog zijn instrumenten voor online marketing. Online marketing is laten zien wie je bent en wat je in huis hebt. Verkoop is aanprijzen, aanbieden en een grote dikke vette rode koopknop.

Het doel van je blog is dus dat je regelmatig onder de aandacht van je doelgroep komt, om ze te laten zien wat je voor hen kunt betekenen. Dat is online marketing en je mag het reclame noemen, maar het is géén verkoop. In de mailing waarin je een link naar je blog plaatst, kun je eens in de zoveel tijd een aanbieding doen. In je blogartikelen zal je af en toe een link plaatsen naar een product, omdat dat ter sprake komt. Maar je verkoopt niets met je blog. Het is alleen ter kennismaking. En ja, daarin geef je veel weg.

Waarde alleen achter de verkoopknop bieden

De marketinggoeroes slaan je ermee om de oren: benadruk de pijn van de klant en spiegel ze het te bereiken resultaat voor. Je product staat dan verscholen achter een grote dikke vette rode verkoopknop. Als ik iets lees over mijn pijn of het gewenste resultaat, zonder dat ik er iets aan heb, schrijf ik mij uit. Vaker nog blokkeer ik dit soort gladde verkooppraatjes.

Waarom zou je klant een blogartikel openen als ze er niet wijzer van wordt? Anderen maken het je al moeilijk genoeg: veel mailings zijn verkapte productfolders waarin bedrijven vertellen wat voor geweldigs ze allemaal hebben gedaan met als direct doel om je iets te verkopen. Ofwel je geeft er geld aan uit terwijl je dat eigenlijk niet van plan was, ofwel je hebt er helemaal niets aan. Dat straft het klikken op mailings snel af. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Zorg daarom dat jouw mailing wel altijd waarde biedt. Altijd. Zelfs wanneer je er iets mee verkoopt, zorg dat je daarnaast waarde biedt zonder enige verplichting.

Waarde zonder online marketing

Je blog kost tijd en geld. Dat is een investering van je bedrijf. Dat moet dus ook iets opleveren. Wat het oplevert, is een doelgroep die regelmatig aan je denkt, interesse heeft in je dienst en er waarde aan hecht. Die interesse in je dienst moet je dus in je blog opwekken. Je blog moet gaan over de diensten die je wilt verkopen. En niet over iets anders. Als je alleen maar feel-good verhalen schrijft die mensen verschrikkelijk inspirerend vinden, maar die niets zeggen over je dienst, dan heb je een hele schare fans die wel aan je denken, maar niet op het moment dat ze iets nodig hebben dat jij kunt leveren. Beschrijf bijvoorbeeld af en toe een casus: een projectbeschrijving met hoe jij het aanpakt.

Check nu zelf

Pak de laatste drie mailings en bijbehorende blogartikelen erbij.

  1. Wat is de intentie die je er nu in leest? Zijn ze bedoeld om te helpen of om te verkopen?
  2. Bieden de artikelen daadwerkelijk waarde voor je doelgroep? Hebben ze er iets aan?
  3. Zijn de artikelen gerelateerd aan jouw dienst? Kan de lezer zich voorstellen wat jij voor haar kan betekenen en of ze op dit moment een opdracht voor je heeft?

foto Marjoleine Droog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *