Online communicatie: 10 fouten die andere bedrijven maken

10 fouten online en hoe jij het beter kunt

Iedereen is nu wel zo’n beetje online. Maar velen doen maar wat. Jij niet natuurlijk. Jij deelt je kennis volgens een uitgekiend plan. Ontdek hier wat anderen fout doen.

1. Alles uitbesteden

Ik ken grote organisaties, ik noem geen namen, die vonden dat ze hun kennis ook maar uit moesten besteden. Aan ingenieursbureaus. Geloof het of niet, de medewerkers werd letterlijk verboden hun kennis in te zetten. Dat moesten ze uitbesteden. Mijn tip: besteed alles uit, maar nooit, nooit, nooit je kennis.

2. Alles zelf bedenken

De typische ondernemer, het familiebedrijf, de zzp’er: als ik het zelf niet heb bedacht, kan het niets voorstellen. Accepteer, lieve mensen, dat je maar in een paar dingen echt goed bent. Al het andere – daar zijn anderen goed in. Huur die in. Laat ze sneller en beter het werk doen zodat jij je werk sneller en beter kunt doen.

3. Richtlijnen uitvaardigen aan alle medewerkers

Regels hebben nog nooit tot succes geleid. Regels perken in. Er zijn een paar grenzen en verder heb je vooral een gezamenlijk doel nodig. Ambitie, inspiratie, energie. Vertrouw een beetje op de bedrijfstrots van je medewerkers. Het werkt als een self fulfilling prophecy. Ook online.

4. Commercieel denken

Verkopen, pushen, schreeuwen. Als het ooit heeft gewerkt, is het nu uitgewerkt. Mensen geloven je alleen nog als je eerlijk bent en het echt meent. Dat geldt voor klanten én medewerkers. Wees juist online authentiek.

5. Social media verbieden

Verbied of verplicht social media nooit voor je medewerkers. Je kunt niet verbieden wat mensen in hun vrije tijd doen. Niet in dit land, gelukkig. Verplichten zorgt ervoor dat je bloedeloze posts online krijgt. Zie verder punt 2 en 3: laat de mensen die enthousiaste socialmediagebruikers zijn met trots over je bedrijf posten. Voed ze met zinvolle informatie, concrete tips en waardevolle content. De rest is vertrouwen.

online6. Social media aan de afdeling communicatie overlaten

Laat social media ook niet over aan een communicatiebureau. Dan gaat het niet meer over de inhoud, niet meer over de deskundigheid en dan is het niet meer authentiek. Geef je kenniswerkers het heft in handen. Laat de afdeling communicatie of een externe deskundige het proces online faciliteren, begeleiden en de inhoud redigeren. Desnoods optekenen uit de mond van je consultants. Maar laat het ze nooit bedenken. Doe ik ook niet voor mijn klanten.

7. Bloggen omdat het moet

Ja, ik weet het, dat heb je gelezen op www.blogbijbel.nl. Iedereen moet bloggen.  Maar als het niet bij je past, moet je het niet doen. Alleen als je overtuigd bent dat bloggen een goede manier is om je kennis te delen, moet je bloggen. Je moet ook weer niet alles wat online staat geloven. Zoek eerst maar eens uit wat bloggen voor jouw bureau kan betekenen.

8. Op alle social media aanwezig zijn

Veel bedrijven hebben slapende websites met slapende profielen op minstens vijf social media. Veel geld en tijd erin gestopt ook. Social media heet zo omdat het de bedoeling is dat je je sociaal opstelt: je reageert, juicht toe en deelt waardevolle informatie. Onafhankelijk of dat nu op Twitter, LinkendIn, Facebook of Google+ is. Of the next best thing online.

9. Zoveel mogelijk volgers verzamelen online

En dan iedereen spammen met je boodschap: niet doen. Beperk je tot je doelgroep en dat is maar één soort persoon en iedereen die daar op lijkt. Iemand die jij waarde brengt met je boodschap en die dat zo zeer waardeert, dat hij vandaag of morgen daar graag geld voor geeft.

10. Een mooi communicatie-offensief 

Besteed het uit aan een duur reclamebureau of verzin het zelf met de board of advisers. Briljant. En zo’n leuke woordspeling ook. Met een grappige link naar de hobby van de CEO. In de kleuren die haar man mooi vindt. Komt gegarandeerd niet aan. En als iemand het al opvalt, gelooft niemand het. Betrek liever je medewerkers. Van de receptionist tot de kenniswerker. De mensen aan de voorkant, die het echte werk doen en die het echte klantcontact hebben. Laat iedereen doen waar ze goed in is.

11. Denken dat de website af is

De webbouwer zegt het toch? Zij zou een website bouwen die goed scoort op SEO. Maar zelfs de beste webbouwer die alles van zoekmachineoptimalisatie weet en toepast, kan niet een website bouwen die meteen scoort, laat staan na een jaar, als je daar niets mee doet. Net zo min als een briljant product zal verstoffen op de planken als je niet aan de wereld laat weten hoe goed het is en dat jij het verkoopt. Alleen een actieve website trekt bezoekers en scoort op Google. Een website waarop steeds iets gebeurt wat je bovendien deelt met mailings en op social media.

Wat dan wel?

  1. Lever zelf de basis van de content aan, authentieke content scoort.
  2. Je enige doel online is om je klanten te binden met vertrouwen in jouw bedrijf.
  3. Bied je klanten waarde en sluit af met een call to action.
  4. Probeer niets te verkopen, maar toon je betrouwbaarheid en je deskundigheid.
  5. Verzin geen kernwaarden, maar haal op wat er leeft in je bedrijf.
  6. Vertrouw je medewerkers en geef ze een goede workshop strategische social media.
  7. Laat ze vervolgens bloggen en berichten delen op die social media waar ze professioneel actief zijn.
  8. Verspreid je blog onder je doelgroep, door te vragen om zich in te schrijven op je website.
  9. Wees actief en behulpzaam op social media waar je doelgroep zit.
  10. Kies heel kritisch wie je helpt met je teksten en je online aanwezigheid.
  11. Zorg dat er elke maand iets nieuws op je website staat.

Aan de slag!

Ga nu meteen aan de slag en check de punten bij je eigen bureau. Hulp nodig? Ik help je graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *