Motiveren van je consultants: 6 methoden

Medewerkers motiveren met de wortel en de stok

Je zou ze zo graag eens een flinke trap onder hun – nee, zo ben je niet. Je wilt ze liever motiveren. Want je consultants zouden wel wat energieker mogen zijn. Waarom vertellen ze bijvoorbeeld privé niet enthousiast over je bedrijf? Waarom verleiden ze je klant niet om een vervolgproduct aan te schaffen? Waarom zijn ze niet gewoon wat enthousiaster en denken ze niet wat commerciëler?

Er zijn twee mogelijkheden om hen te motiveren: de wortel en de stok.

De stok

Je straft je medewerkers die niet enthousiast genoeg zijn. Je dreigt bijvoorbeeld hun contract niet te verlengen of geeft ze de rotste klussen. Het zal, dat raad je al, hen weinig motiveren. ‘Dans of ik schiet’ heeft nooit een geweldig dansnummer opgeleverd.

De wortel deel 1: geld

Je houdt ze een wortel voor: als ze enthousiast over jouw bedrijf praten en dat levert resultaat op, krijgen ze een bonus. Het vervelende van bonussen is dat die meer bijwerkingen hebben dan slechte medicijnen. Bovendien kost het je geld, maar het ergste is dat men eraan gewend raakt. Een bonus of zelfs een salarisverhoging heeft maar kort effect. Nu kun je een gulle werkgever zijn, maar op een gegeven moment houdt dat op.

motiverendeel 2: waardering

Je kunt ook je medewerkers waarderen die zich enthousiast uitlaten tegen anderen. Publiek en oprecht. Zonder anderen af te vallen. Waardering straalt niet alleen af op henzelf, maar ook op hun collega’s. Waardering heeft natuurlijk ook een halfwaardetijd van een dag, maar het kost je niets. De sfeer op de vloer wordt er beter van, je geeft het goede voorbeeld aan andere managers en mensen raken er intrinsiek van gemotiveerd: ze gaan hun werk met meer plezier doen.

deel 3: een podium

Om je waardering te laten blijken en je mensen nog meer te enthousiasmeren kun je meer doen. Je kunt je medewerkers met voorbeeldgedrag een podium geven. Laat ze in het werkoverleg vertellen wat ze gedaan hebben, nadat je hen publiekelijk een compliment hebt gegeven. Ze leren vertellen over hun werk, ze zijn trots op hun prestatie en ze zullen geneigd zijn dit gedrag te herhalen. Intussen enthousiasmeren ze hun collega’s. Die daarmee ook weer weten wat precies de kwaliteiten zijn van deze collega, zodat ze aanleiding vinden om onderling kennis uit te wisselen. Een stap verder is om dit podium online aan te bieden. Al dan niet besloten. Op intranet of op de blogpagina van je website. Die blogpagina mag ook ‘nieuws’, ‘cases’, ‘klantverhalen’ of anders heten. Het gaat over de kwaliteiten van je medewerkers – en die deel je graag op je website, toch?

deel 4: geef de wortel vooraf

Het leuke is dat dit ook omgekeerd werkt. Als je tegen willekeurige consultants zegt dat je hen zo waardeert en dat je graag wil dat zij een presentatie geven over hun fantastische werk, wordt dat een self fulfilling prophecy. Wellicht krijg je een aspect van je medewerkers te zien dat je nog niet eens kende. De werknemers realiseren zich een voorbeeld te zijn en gaan zich vervolgens zo gedragen. De werknemers weten zich erkend. Je krijgt dezelfde voordelen als hierboven. Voorwaarde is dat je je medewerkers vertrouwt. Je gelooft oprecht dat zij iets bijzonders te vertellen hebben. Je vertrouwt dat dat waardevol is voor hun collega’s en het bedrijf.

deel 5: vertrouwen

Nog een stap verder is om echt vertrouwen aan je medewerkers te geven. Laat hen hun ideeën uitvoeren om het werk te verbeteren. Geef hen de ruimte om te falen en het vervolgens nog eens te proberen, maar dan beter te falen. Stimuleer daarmee initiatief, creativiteit en zelfs innovatie in je bedrijf. Zelfs als je medewerkers komen met wat voor jou open deuren lijken, weet je nu zeker dat zij het op de best mogelijke manier uitvoeren. Laat ten slotte je medewerkers dit delen. Met elkaar, met de rest van het bedrijf, en als je echt lef hebt, met de buitenwereld op internet. Bijvoorbeeld op de blogpagina van je website.

Ik weet dat jij je mensen al geweldig motiveert. Welke wortel pas jij het liefst toe? Schrijf het hieronder en inspireer ook anderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *