Marketing? Het kan ook integer.

“Marketing is vrienden maken”, zei Lambert Pater van Pentascope altijd.

Maar ik was blij dat wij consultants niets aan marketing hoefden te doen. Bovendien snapte ik niet hoe een aimabel mens als Lambert goed in marketing kon zijn. Marketing stond voor mij gelijk aan aansmeren, voorliegen en oplichten. Amerikaanse toestanden.

Marketing was mijn grootste angst

Toen ik ruim vijf jaar geleden begon met ondernemen, was marketing dan ook mijn grootste angst en afkeer. Tot ik een seminar van een of andere goeroe volgde die twee dagen lang onafgebroken vanaf zijn podium voorschreef hoe wij precies moesten gaan doen wat hij deed en ons liet dansen op stoelen. De schreeuwerige verkooppagina’s, de Tel Sell-achtige praatjes en de psychologische trucs bleken dus wel te werken. Daniel Ofman zei het al: “Je kunt heel goed leren van je allergie”.

marketingVrienden maken op z’n Lamberts

Wat ik ervan meenam was dat ik ineens gemakkelijker op mensen afstapte die ik niet kende. Ik kon de Amerikaanse methode inzetten om vrienden te maken zoals Lambert dat deed. Mijn lief vond dat ik direct al veel spontaner was op feestjes. Ik had de paradigmaverschuiving ervaren en zag in al die onbekende mensen ineens interessante verhalen die ik wilde ontdekken.

Amerikaanse toestanden

Ik heb me een paar jaar laten meeslepen op de bedwelmende klanken van Eye of the Tiger. Ik heb volgens protocol een website opgezet en ben braaf gaan bloggen. Dat bloggen raakte een snaar: schrijven is immers mijn fort met twee romans en tig korte verhalen op mijn naam. Daar had ik verder geen opzwepende lezingen meer voor nodig. Ook daarin vond ik mijn eigen weg.

Mijn waarden

Vervolgens ontdekte ik dat de meeste marketingtrucs voor consumenten en zzp’ers anders werken bij zakelijke klanten; ‘gratis’ is bijvoorbeeld minder aantrekkelijk voor werknemers dan voor consumenten. Zoals in alles lag ook hier het antwoord in evenwicht: weet wat werkt, maar blijf vooral dicht bij je eigen waarden. In de loop van de afgelopen vijf jaar heb ik een modus gevonden die past bij mijn Hollandse nuchterheid (het Rijnlands model in tegenstelling tot het Anglo-Amerikaanse), bij mijn eigen waarden en vooral bij mijn zakelijke doelgroep.

Marketing is noodzaak

Na 20 jaar consultant, ambtenaar en medewerker te zijn geweest had ik de goeroe nodig. Als je aan een nieuwe fase begint wil je toch eerst weten hoe anderen het doen. Een benchmark. Pas daarna zet je die af tegen je eigen kennis, ervaring en waarden. Voor mij was het een noodzakelijke fase, waardoor ik begreep wat Lambert bedoelde met zijn ‘vrienden maken’. Zonder marketing kan ik niet ondernemen – ik had daarvoor anderhalf jaar heel integer briljant zitten wezen en een roman geschreven waaraan ik precies nul euro had verdiend.

Reserveer alvast een exemplaar

Voor veel adviesbureaus is communicatie online grotendeels onontgonnen gebied. Zien hoe anderen het doen, kan de schok zijn die je nodig hebt om die nieuwe weg in te slaan. Maar al die andere adviesbureaus googelen en daar een overzicht van maken is veel te veel werk. Dat heb ik dus al voor je gedaan.

“Wie online afwezig is, bestaat niet”, citeer ik Frank van Dalen in mijn rapport. Je opdrachtgever verwacht het van je. Hoe doen anderen dat? Dat vind je in het rapport over mijn onderzoek naar 303 websites van adviesbureaus en 61 interviews met de verantwoordelijken van die websites: Nu moet je toch echt iets aan je website doen. Tot 9 mei nog met forse korting te koop. Reserveer nu een exemplaar.

Lambert

Lambert bleek vlak na mijn start als ondernemer ernstig ziek te zijn. Net voor hij overleed kon ik hem nog bedanken voor de vijf jaar dat ik voor hem mocht werken als consultant, zijn waardevolle inzicht en zijn vriendschap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *