V6 Mailing opzetten: hoe pak je dat aan?

Mailing opzetten: hoe pak je dat aan?

Mensen zijn nieuwsbrieven helemaal zat en toch kun jij een aantrekkelijke nieuwsbrief kunt sturen waar jouw doelgroep naar uitkijkt.

Met je mailing breng je waarde

Met je amuse ben je al begonnen om een reputatie op te bouwen bij Herna. De zorgvuldigheid waarmee je je e-book geschreven en vormgegeven hebt, geeft een niet meer uit te wissen eerste indruk. Je biedt dus waardevolle informatie, die ze niet zomaar elders op het internet of in de standaardmanagementboeken kan vinden. Het appeleert aan wat ze belangrijk vindt voor haar bedrijf en misschien zelfs aan haar interesse buiten het werk. Daarmee heb je de toon gezet. Krijgt ze nu binnen een week een e-mail van jouw bedrijf, dan zal ze daar dus positief op reageren. Tenzij je er ‘nieuwsbrief’ boven zet in het onderwerpveld. Er zijn mensen die e-mails met ‘nieuwsbrief’, ‘e-zine’, ‘e-brief’, ‘mailing’ of dergelijke algemene woorden linea recta naar hun spambox verwijzen. En terecht. Dergelijke nieuwsbrieven staan vaak vol van interne blabla. Geloof me: er zijn maar heel weinig mensen geïnteresseerd in de wederwaardigheden van jouw bureau. Heb je een nieuwe klant binnengehaald? Fijn. Maar zolang het Coca Cola niet is of een ander wereldwijd vermaard merk, zijn je andere klanten niet onder de indruk. En zelfs dan. Ze hebben eigenlijk liever dat zij de enige klant zijn. Tenzij zij iets kunnen leren van die andere klanten van jou. Van jouw ervaring daar. Bestaat je bureau vijf jaar? Prachtig. Als je niet tracteert of geen feest voor je klanten geeft, is Herna niet geïnteresseerd. Heb je een een mooie overname gedaan? Als het maar niet ten koste gaat van jouw aandacht voor Herna, denkt ze.

Een vicieuze cirkel

Herna hoopt op meer waardevolle informatie zoals ze die in de nieuwsbrief kreeg. En jij wil niet alleen dat ze jouw mailing opent, je wilt ook nog eens dat ze dan doorklikt naar jouw website. Dan kun je volgen wat ze doet en daarop je volgende mailing weer afstemmen, of misschien zelfs je productenassortiment. Bovendien: hoe vaker iemand op je website komt, hoe hoger je scoort in zoekmachines. Een vicieuze cirkel.

Dus: jij zet die waardevolle informatie op je website. Omdat je je prille relatie met Herna warm wilt houden, doe je dat regelmatig. Nog een manier om op zoekmachines te scoren. En je stuurt Herna regelmatig een mailing waarin je een paar regels schrijft om haar in te leiden met de rest van het artikel op je website. Inderdaad, dat is een blog. Of een nieuwspagina. Maakt niet uit hoe je het noemt, maar het gaat over de kennis die jouw bureau in huis heeft. Het is waardevolle informatie voor Herna. Het heeft inhoud. Daarover de volgende les.

Wat werkt en wat niet?

Een mailing heeft dus een eigen onderwerp. Zet dat onderwerp dan ook in de onderwerpregel. Maak het aantrekkelijk voor Herna. Zet er trefwoorden in die Herna raken. Denk aan haar verhaal en wat voor haar urgent is. Daarnaast scoren cijfers, lijstjes, positieve concrete begrippen en vraagtekens altijd. Ik heb hier een hele studie van gemaakt, maar het voert hier te ver om daarop in te gaan. Wat mij opviel is dat een lichte versie van mijn huisstijl wel werkt in die mailing: een steunkleur, een klein logo, maar een plaatje niet. Misschien omdat dat te veel ruimte inneemt en Herna dan naar beneden moet scrollen voor de link.

Presenteerblaadje

Vervolgens kunnen mensen maar één ding tegelijk. Ook Herna, al is ze een vrouw. Geef dus maar één onderwerp per mailing. Leid dat ene onderwerp in en geef haar één link om op te klikken. Net als je homepage geef je haar niets te kiezen. Jouw mailing staat niet bovenaan haar todo-lijstje, dus ze zit eigenlijk een beetje te chillen. Even tijd tussen twee belangrijke afspraken door, wandelt ze door haar inbox. Ze weet nog niet hoe essentieel jouw bureau voor haar is en hoe het haar leven als CEO gaat veranderen. Ze is alleen maar geïnteresseerd en ze zit in haar pauze. Houd dat voor ogen. Maak het haar dus supergemakkelijk, zodat ze niet het idee heeft dat ze aan het werk is. Één link. Naar jouw blogartikel. Niet naar je blogpagina, maar het artikel zelf. Laat haar niet meer dan één keer klikken. Je geeft het haar op een presenteerblaadje en ze hoeft er niet zelf nog eens een suikerklontje in te doen. Dat doe je allemaal voor haar. En je roert ook nog eens. Wat ze in het blogartikel vindt, komt de volgende les.

mailingOvertreed de regels

In mijn blogcafés zeg ik altijd: ken de regels, beheers ze en overtreed ze. Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist, zei Pablo Picasso. En dat is precies hoe het zit: zolang je nog geen pro bent op dat ene aspect: houd je aan de regels. Maar zodra je die regel beheerst, kun je je eigen regels maken en die zijn vaak beter, creatiever en effectiever dan de standaardregel. Zo hamer ik erop dat je je mailings met een ijzeren regelmaat verstuurt. Dat maakt in het begin nog niet veel uit, maar op een gegeven moment gaat het Herna opvallen: elke dinsdagochtend neemt ze er een lekkere kop cappuccino bij en leest ze je mailing, of liever: het artikel dat erachter zit. Maar Nota Bene, een communicatiebureau en een klant van mij, doet dat lekker niet. Zij sturen ongeveer eens per maand een mailing (veel te weinig vind ik dat) en op een moment dat het hen uitkomt. Wanneer het klaar is. Wanneer het goed voelt. Hun mailings worden erg goed gelezen, ze scoren hoge doorklikpercentages en krijgen veel reacties. O ja, en ze sturen ook verschillende artikelen per mailing.

Social media

Social media is een vak apart, maar hier kan ik er kort over zijn: deel je artikel op social media tegelijk met je mailing. Op alle social media waarop je bedrijf actief is. Spoor je consultants aan om het ook op hun social media te delen waar zij actief zijn. Plaats knoppen bij je artikelen en vraag je lezers om het op hun social media te delen waar zij actief zijn. Wees niet alleen actief op social media, wees er vooral ook interactief. Reageer op anderen, deel artikelen van anderen. Veel social media vragen om meer posts dan je artikelen schrijft. Daarom kun je na een tijdje je artikelen rouleren. Juist omdat je post maar kort zichtbaar is op social media, kun je die na een tijdje opnieuw posten. Tenzij het viral gaat natuurlijk.

Dit zijn de overige afleveringen:

  1. Missie van jou en je bedrijf
  2. Kies 1 vertegenwoordiger van je doelgroep
  3. Het verhaal van je doelgroep
  4. Help je doelgroep
  5. Blijf bij mij! Hoe houd je ze vast?
  6. Mailing opzetten: hoe pak je dat aan?
  7. Shortcut: zo schrijf je snel een blogartikel
  8. Inleiding voor je product: het voorgerecht
  9. Maak een jaarplan voor je blog
  10. De rode loper van je website
  11. Effectieve website
  12. Social media: het moet van twee kanten komen

Tot ziens en: blijf je kennis delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *