LinkedIn is zinloos zonder blog

Honderd keer gedeeld op LinkedIn, duizend contacten, tienduizend volgers. Je post geliked, trending op Pulse. Het lijkt aantrekkelijk en aanbieders spammen je gek ermee. Natuurlijk kun je heel veel likes krijgen met leuke raadsels. Maar wat levert dat je op?

LinkedIn is de Horecava

Je biedt een inhoudelijke dienst. Je kunt organisaties op een hoger plan tillen met jouw advies en begeleiding. Je hebt een verhaal. Dat verhaal vertel je niet op LinkedIn. Zoals een restaurant wel op de Horecava staat, maar daar geen klanten werft. Die klanten moeten naar je restaurant komen en het restaurant van een consultant is de website. Maar sla je de Horecava een jaar over, dan mis je de noodzakelijke exposure die wel tot klanten leidt.

oma op LinkedInJe blog is het menu van de week

Mijn favoriete restaurants hebben elke week een nieuwe kaart. Of tenminste een wisselende dagschotel. Verandering van smaak doet eten en dat geldt natuurlijk ook voor je website. Op je website staat een blog met regelmatig nieuwe artikelen. Artikelen met inhoud. Daar breng je al die leuke LinkedIncontacten naartoe.

Hoe breng je ze van LinkedIn naar je website?

Naast dat je je op social media uiteraard sociaal moet gedragen, kun je zelf goed laten zien wat jij belangrijk vindt. Dat toon je op vier plaatsen:

  1. Persoonlijke profiel van alle consultants en andere medewerkers
  2. Bedrijfspagina
  3. Posts
  4. Pulse

Je persoonlijke profiel

Op je persoonlijke profiel kun je maximaal drie websites invullen. Wijs al je medewerkers hierop. Zorg dat er niet ‘Company Website’ staat, maar de naam van de website. Overweeg om ten minste één link rechtstreeks naar de blogpagina van je bedrijfswebsite te leiden en noem die ‘Blog van Clineschrijft’ – maar vul je eigen bedrijfsnaam in.

Je bedrijfspagina

Maak een bedrijfspagina aan. Plaats daarop posts over events, de ontwikkelingen van je bedrijf, leuke nieuwe klanten waar je er wel meer van wilt en af en toe een link naar je blog. Zorg dat al je medewerkers een goed persoonlijk profiel hebben, dat ze linken aan de bedrijfspagina. Nodig actief volgers uit.

Posts of berichten

Plaats regelmatig een bericht op je profiel van LinkedIn. Deel in elk geval elk nieuw blogartikel op LinkedIn en gebruik daar de verleidende en prikkelende tekst voor, waarmee je de link ook rondmailt. Je kunt ook goed oude blogartikelen nog eens op LinkedIn te delen. Er zijn altijd nog mensen die het niet eerder gelezen hebben en zelfs mensen die het nog een tweede keer willen lezen. Want jouw blogs zijn waardevolle informatie voor je doelgroep! Zorg dus dat je website en je blog ook knoppen bevatten waarmee mensen de artikelen kunnen delen. Ook op social media waar jij niet actief bent, maar je doelgroep misschien wel. Post dagelijks tot maximaal drie keer per dag.

Pulse

Pulse is de nieuwe blogfunctie van LinkedIn. Nederlandse profielen kunnen daar nog niet altijd op, daarvoor moet je misschien je profiel omzetten in Engels. Je doet hetzelfde op Pulse als in een bericht: een korte inleiding met een link naar je blogartikel. Alleen Pulse wordt beter gelezen, omdat LinkedIn dat promoot. Ik zet wekelijks een artikel op Pulse; doe dat maximaal dagelijks.

Deel dit artikel!

Nodig mij uit op LinkedIn als we al niet gelinkt zijn en deel dit artikel. Iedereen die dit artikel deelt op LinkedIn, krijgt van mij een recept met heldere uitleg over hoe je bovenstaande acties precies uitvoert op LinkedIn. Noem in het begeleidende bericht mijn naam en klik vervolgens op mijn fotootje, zodat ik een notificatie krijg wanneer je het post! Achteraf kun je dat ook nog doen, door mijn naam in een commentaar van het bericht te plaatsen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *