Hoe kun je op kleine schaal content creëren?

Grote bedrijven hebben een hele afdeling communicatie

‘Was ik maar een groot bedrijf’, zegt iemand uit mijn onderzoek tegen me. ‘Grote bedrijven hebben een complete afdeling communicatie. Ik moet mijn marketing en communicatie in gestolen tijd doen.’ Een bedrijf zonder communicatieafdeling moet op kleine schaal content creëren. Dat is een hele uitdaging.

Kleine bedrijven hebben een authentieke persoonlijkheid

Grote bedrijven vragen zich af: ‘Hoe kan ik persoonlijk overkomen terwijl ik mijn marketing en communicatie gedelegeerd heb naar één afdeling?’ Je mag dan persoonlijkheid hebben als adviesbureau, intussen heb je vaak geen complete afdeling marketing tot je beschikking. Content ontwikkelen, produceren en delen moet je inderdaad ‘in gestolen tijd’ doen. De man uit mijn onderzoek ziet al een oplossing. Want daarna vraagt hij: ‘Hoe kan ik slim gebruik maken van de mogelijkheden van de technologie?’

op kleine schaal content creërenTechnologie helpt, maar doet niet het werk voor je

Technologie is een deel van de oplossing. Met de planningstools van social media kun je vooruit werken; denk aan Tweetdeck, Hootsuite, Mailchimp, ingebouwde planning in WordPress en in de pagina’s van Facebook. Maar dat moet nog steeds in gestolen tijd. En techniek kan geen content creëren.

Iedere medewerker telt

Elke consultant kan bijdragen aan die content. Juist in een klein bureau. Laat hen persoonlijk bloggen over een project: dat ís op kleine schaal content creëren. Voor de content huur je geen tekstschrijvers in. Je bent authentiek, iets waar die grote bureaus enorm jaloers op zijn.

Je website levert terugkerende en nieuwe klanten

Maar je bent ook niet zo naïef om te denken dat jij je website niet nodig hebt om oude klanten vast te houden, huidige klanten over je complete portfolio te informeren en nieuwe klanten te binden. Alleen op dit moment merk je daar nog niet veel van. De oorzaak? Continuïteit.

Continuïteit

De verleiding is om je website één keer een flinke make-over te geven en er dan weer een paar jaar klaar mee te zijn. Maar een website vergt onderhoud. Juist als de zaken zó goed gaan, dat je er eigenlijk geen tijd voor hebt. Je website is de lifeline in de relatie met je klant. Een relatie onderhoud je via alle kanalen die je hebt: je website, mailing en social media. Daarvoor moet je continu content creëren. Natuurlijk ondersteun je dat met persoonlijke aanwezigheid waar mogelijk. Het voordeel van digitaal contact is echter oneindige deelbaarheid.

Hoe kun je op die content creëren?

De basis staat op je website. Onderdeel van je website is een pagina met artikelen; je blog. Die artikelen deel je op social media – je consultants hoeven maar één keer content creëren maar je kunt die tientallen keren delen. Kies om te beginnen één socialmedia-platform waarop je actief wilt zijn. LinkedIn is misschien het meest relevant, Facebook wordt verreweg het meest bezocht. Tussen die 6,8 dagelijkse bezoekers (CBS 2016) zitten vast ook mensen uit je doelgroep.

gebruik vs relevantie

Psychologische haakjes

Ikea heeft een pad uitgestippeld in de winkel, zodat jij als klant precies de route loopt die tot de hoogste verkoop leidt. Dat kan op je website ook. Begin klein: nodig hem uit op social media. Geef eens wat cadeau. Dan zorg je voor een regelmatige ontmoetingen door een mailing, een nadere kennismaking en pas daarna laten ze jou toe tot hun boardroom voor een grote reorganisatie. Dat traject stippel je uit op je website.

Wie niet groot is, moet slim zijn

Handige ondernemers hebben het lef om mensen in te huren die beter in die taak zijn als zijzelf. Online wordt deze quote aan CEO’s toegeschreven van Forbes tot Branson. Huur dus iemand in die beter is in het plannen, bewerken en opmaken van content dan jijzelf. Maak vervolgens in overleg een planning.

Consultants creëren content, vorm huur je in

Niet elke consultant is een briljant schrijver. Bovendien vergt communicatie online andere vaardigheden dan die van een journalist, een romanschrijver of een communicatiemedewerker. Laat je consultants wel input leveren, geschreven of gesproken. En laat een professional daar een goede vorm voor vinden. In drukke periodes kun je zelfs een klant laten interviewen – veel klanten vinden het leuk om met naam en toenaam genoemd te worden.

Plan

Maak een jaarplan met thema’s en zoekwoorden, gebaseerd op het verhaal van je doelgroep. Plan dat tot op het uur nauwkeurig, in elk geval voor de komende maanden. Voer het uit. Duld geen uitstel. Stel hier een vaste trekker voor aan. Je consultants zijn er te goed en te duur voor. Tenzij je het ook een goed idee vindt om je consultants de koffiemachine te laten repareren. Bedenk dat die ene consultant die nu op de bank zit, volgende maand op een fantastisch project zit. Continuïteit, weet je nog?

Wie, ik?

Ja natuurlijk bied ik die dienst. Met een beetje hulp kan ook jouw bureau goede content creëren. Adviseer ik je dit dan alleen om mijn dienst te verkopen? Als ik er niet in zou geloven, zou ik het je niet aanbieden. Veel ervan kun je zelf doen of met de mensen waar je al mee werkt. Ik ben ervan overtuigd dat jouw communicatie online beter kan dan die van een heel groot bedrijf. Als je hebt gezien wat jouw bedrijf doet vergeleken met andere bureaus in management consultancy, weet je waar winst te halen is. Neem de proef op de som en laat mij de 5 Quick Wins van jouw communicatie online vinden. Met uitgebreid advies over hoe je dat zelf aan kunt pakken. Voor € 250 is dat de moeite wel waard. Bovendien krijg je, als stok achter de deur, ook nog € 50 terug als je na twee weken kunt vertellen wat je ermee gedaan hebt. Meld je nu aan:









Branche

2 reacties

  1. Goed en mooi geformuleerd artikel, met waar in een aantal belangrijke punten duidelijk worden uitgelegd. Gr. Marjolein

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *