Klanten verwerven op het internet

Klanten verwerven is net zoiets als jongens versieren. We gingen naar het zwembad, jongens versieren. Marjon was net veertien, ik nog dertien. Geen idee wat je dan moest doen, maar reuzespannend. Dus ik achter Marjon aangefietst naar het zwembad. Zij kreeg alle aandacht, mij keurden ze geen blik waardig.

jongens versieren is net klanten verwervenInternet is een soort zwembad

Zo gaan veel mensen het internet op, klanten verwerven. Geen idee wat je dan moet doen.  En maar posten: heel veel volgers op Facebook, maar geen potentiële klanten. Iedereen helemaal gek twitteren, maar geen prijsopvraag. Wat kun jij leren van Marjon?

Waar op internet moet je zijn?

Wat ik al wel wist, maar compleet over het hoofd zag toen ik begon met schrijven en later met bloggen: zorg dat je bij ze in de buurt zit. Niet zo maar ergens in het zwembad, maar op hun eigen vaste plek. En zorg dat ze jou herkennen. Trek een T-shirt aan met het logo van je school bijvoorbeeld. Vertaald naar internet: zoek waar je klanten zitten, ga dan naar de LinkedIngroep, de discussies en de fora waar zij actief op zijn. Benader hen op verschillende plekken met dezelfde boodschap. En wees vindbaar met zoekmachines. Zoek ze ook offline: op netwerkborrels, op de golfbaan of voor mijn part in het zwembad. Waar jouw doelgroep maar geconcentreerd is.

‘Hallo, wil je verkering?’ of het betere klanten verwerven

‘Hallo, wil je verkering?’ Ik wist dat het zo niet werkte. Maar wat daaraan vooraf ging? Marjon kon het me niet vertellen, maar ze deed het wel: ze toonde al een beetje van de ‘koopwaar’. Ze bewoog goed, ze knipoogde en ze lachte. Kortom, ze was één grote belofte. Ze gaf gul zonder direct verkering te vragen. Eyecandy, gratis knipoogjes zonder enige verplichting. Een tipje van de sluier van wat ze nog meer te bieden had. Dat is het moment waarop je een telefoonnummer kan vragen. Of een e-mailadres. Heb jij je al ingeschreven?

Het e-mailadres is cruciaalcline 13 klanten versieren

Heb je hun nummer eenmaal, dan kun je ze bellen. Dan ligt het initiatief ineens bij jou. En elke keer als je ze belt beloof je ze een klein beetje. Niet alles, maar wel iets interessants, anders haken ze af. Liefst op eigen terrein. Dan heb je er meer grip op. Bijvoorbeeld een blogartikel met waardevolle informatie. Op je website dus.

Het gaat om je klanten

Marjon praatte honderd-uit. Intuïtief wist ze: ga dan niet over jezelf praten. Denk je dat die jongens ook maar één moment geïnteresseerd waren in onze hobby’s? Zelfs ik wist dat áls ik wat durfde te zeggen, het moest gaan over wat zíj interessant vonden. Ik had me verdiept in sterrenkunde omdat het de hobby van Maarten was, later in auto’s en Kiss. Begin altijd over hun perspectief en hun belang. Ook als je klanten verwerven wil.

Bouw verlangen in

In de eyecandy die Marjon gratis weggaf, zat de aantrekkelijkheid van verkering met haar ingebouwd. Klanten verwerven gaat net zo: zorg dat je in je blogartikelen je product al noemt. Je loopt er niet mee te koop, want dan ben je een slet. Alleen heel af en toe verwijs je ernaar: een aanbieding, eens in de zoveel blogartikelen. En pas als ze echt met je gezoend hebben, vraag je verkering. Marjon speelde het altijd zo geraffineerd, dat ze gevraagd werd. De jongens vonden haar een verovering. Precies zo werkt het met klanten verwerven.

Cline klanten versierenHoe wil jij je klanten verwerven?

Een paar jaar later ontmoette ik de man van mijn leven. Nu al 32 jaar mijn lief en ruim 16 jaar vader van onze zoon. Ik heb nooit echt leren flirten, maar heb me wel verdiept in klanten versieren. Heel af en toe spreek ik Marjon nog. Ik geloof dat ze wel gelukkig is. Ze woont alleen en heeft een paard.

Hoe wil jij je klanten versieren? Wat trek je aan en hoe ga je kijken? Marjon en ik hebben heel veel voor de spiegel geoefend… Reageer hieronder en krijg het ultieme schema om klanten te versieren!

8 reacties

  1. Het leven gaat om verlangen en versieren. Als de klant er is, de verkering, dan blijft versieren nodig om te verleiden tot meer, net als in een relatie. Verleiden is misschien nog wel leuker dan versieren …
    Mooie blog en leuke vergelijking.

  2. En daarom lees ik jouw blogs de laatste tijd zo graag. Dingen die potentieel héél ingewikkeld lijken, super simpel en begrijpelijk maken. En ik was vroeger ook niet zo goed in flirten en versieren… 😉

  3. Hoe kom je in hemelsnaam op die vergelijking ? Maar des pakkender is het. Ik weet alleen nog niet zo goed waar de grens ligt tussen verleiden en versieren maar daar was ik vroeger ook nooit goed in. Misschien dat het mij nu een beetje gaat dagen. Wat ik wel altijd als een leidraad gebruikt is de uitspraak “Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk”. Daarom ben ik ook hard aan het werk om mijn website aan te passen want dat smoelt voor geen meter.

    • @Jan, dat is de kracht van metaforen! Verleiden is de marketing, versieren de verkoop. Veel succes met je website – als ik kan helpen met teksten weet je me te vinden. Voor vormgeving werk ik altijd graag samen met LindaThuijs.nl. Het schema is naar je onderweg!

  4. Wat heb je weer een geweldig blog geschreven Caroline! Zo knap hoe jij er altijd een meeslepend verhaal van maakt en er de lessen voor online communicatie doorheen breit. Daarom ben ik zo fan van je! Enne… thanks voor je aanbeveling!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *