“Klanten online vinden? Niets voor ons.”

Klanten online vind je toch niet 

“Klanten online zijn niet interessant voor ons. Wij zijn een adviesbureau. We verkopen geen koffie of zo.” Zo reageren de meeste bureaus die ik heb benaderd met mijn onderzoek.

Je hebt een website, een nieuwsbrief en online whitepapers. Je bedrijf heeft een profiel op tien verschillende social media waarvan geen één actief. Wat je medewerkers op social media doen weet je niet. Liever heb je niet dat ze over je bedrijf praten op social media, want je hebt het niet in de hand. Je zet advertenties online en dan begint er ook nog iemand over bloggen. Want klanten krijg je niet met een website. Toch?

Door de bomen het bos niet meer zien

Veel bedrijven zien door de bomen het bos niet meer en dat is niet zo gek. Het internet verandert sneller dan het weer en wat gisteren nog de plek was voor tieners, is vandaag de favoriete hangout van je schoonmoeder en morgen een plaats waar je business niet mag ontbreken om klanten te vinden. Hoe hou je het bij?

klanten onlineInvesteringen online leveren geen klanten op

Veel ondernemers die ik spreek zijn teleurgesteld in hun investeringen online. Het levert niets op, zeggen ze. Klanten online krijgen ze niet. Dat gaat alleen met uitgebreide acquisitie van warme contacten.

Bedenk allereerst wat je online wilt bereiken in ondernemersdoelstellingen. Bijvoorbeeld: vertrouwen opbouwen bij mijn doelgroep, potentiële klanten online regelmatig onder ogen komen of klanten online informeren over welke diensten we kunnen bieden. Misschien heb je wel een concrete conversiedoelstelling: X downloads per maand van een bepaalde paper. Of keihard producten verkopen aan nieuwe klanten online, zoals workshops, organisatieadvies of software. Al was het maar om die welbekende kop koffie met ze te kunnen drinken.

Reken terug vanuit je nieuwe klant

Als je met je online investeringen je doelgroep wilt bereiken om daar klanten van te maken, moet je bedenken wat een klant tot klant maakt. Voor ze bij je kopen, moeten ze je vertrouwen en jou de opdracht gunnen. Heel eenvoudig. Zorg dat je betrouwbaar bent en dat ze je het gunnen! Waarmee? Door kennis met ze te maken. Vertel wie je bent, laat je gezicht zien en vertel waar je in gelooft. Social media ondersteunt dat, maar nergens kun je zo persoonlijk je bedrijf met alle medewerkers laten zien als op je eigen website. Plaats goede foto’s. Vertel je verhaal. Van daaruit kun je het weer verspreiden via e-mail en social media. Overigens zijn dat nog gewoon LinkedIn en Twitter en voorzichtig ook Facebook voor Business-to-Business.

Marketing is vrienden maken

Marketing, zei wijlen Lambert Pater, mijn webmaster en collega van Pentascope, is net vrienden maken. Vaak is het vergeleken met een liefdesrelatie. Daar duik je ook niet de eerste avond mee in bed. O. Nou, ik niet. Dus na die eerste kennismaking zoek je je doelgroep regelmatig op. Dat gaat het beste als je hun e-mailadres hebt. Want als je invloed op de relatie wilt hebben, moet je niet gaan zitten wachten tot zij weer eens bedenken om naar je website te komen. Je stuurt ze een mail. Met een bosje bloemen of een doosje chocola, precies!

Wat wil jij dat jouw online investeringen opleveren? Hoe kan ik je daarbij helpen? Met andere woorden: welke chocola vind je lekker? Schrijf het in het reactieveld. Misschien kies ik jou wel uit voor een gratis consult! Volgende keer lees je wie het gewonnen heeft.

10 reacties

  1. Leuk artikel en uhhh… ik ook niet hoor de eerste avond 😉

    Ik vind het nog steeds een zoektocht: wat doe ik allemaal online, via welke weg, op welk moment. Welke social media is het meeste geschikt voor wat? Kortom: ik probeer en doe al van alles, maar heb nog geen concreet systeem ontwikkeld. Dat staat wel op de to-do-lijst…

  2. Ik wil dat mijn on line investeringen een “klik” opleveren in de ontmoetingen die je aangaat op social media, om het nog even met een liefdesrelatie te vergelijken. Zodat de lezer/kijker geïnteresseerd raakt en misschien meer van jou of jouw bedrijf wil weten. En dan ten slotte zijn of haar naam en adres achterlaat, zodat je nog meer ontmoetingen zult hebben.
    Maar hoe zorg je voor de juiste post, de juiste “oneliner” waarmee je je onderscheidt van de rest?

  3. Dank @Robin! Het leuke van bloggen is dat je content genereert die je overal kunt gebruiken. Zoek uit op welke social media jouw doelgroep zit en post daar je links naar je blog. Wees er verder wel actief op en reageer ook op posts van anderen.

  4. Dank @Annemieke! Tja, de juiste post geeft antwoord op de vraag waar je doelgroep mee zit! En er is maar één manier om daar achter te komen: vraag het je doelgroep!
    Het logo is trouwens ontworpen door Linda Thuijs. Met mijn input. Dank.

  5. Mijn passie is om ondernemers te helpen om video’s in te zetten in hun communicatie en marketing, omdat ik geloof dat je met video echt jezelf zichtbaar maakt, dat je jezelf en je bedrijf in een korte tijd echt kan neerzetten en een indruk achter kan laten. Ik geloof dat je met video veel stappen vooruit bent, verder dan anderen, die alleen tekst en foto’s gebruiken en mijn uitdaging is het vinden van ondernemers, die hierin geïnteresseerd zijn, en ze helpen met de problemen/uitdagingen waar ze tegenaan lopen ivm. het maken van en inzetten van video’s. Ik hoop je binnenkort in ‘het echt’ te ontmoeten. Hartelijke groet, Laerke

  6. Mooi @Laerke! Weet je ook wat je nu meetbaar als ‘conversie’ van je website kunt benoemen?

    • Nee, dat weet ik niet,
      en ik begrijp je vraag eerlijk gezegd niet helemaal?

      • Het is mooi dat je je klanten wil helpen, Laerke! Wat wil je dat ze doen als ze op jouw website komen? Wil je dat ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief, zoals Annemieke, wil je een instapproduct verkopen? Met andere woorden: wat is de conversie waar je naar streeft en heb je daar ook een meetbaar doel voor geformuleerd?

  7. Dank voor al jullie reacties, online en offline! In deze ronde heeft Annemieke gewonnen. Zij krijgt een incompany blogcafé. Vooral omdat haar bedrijf het meeste lijkt op mijn ideale klant: een coöperatie of organisatie van samenwerkende kenniswerkers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *