Klanten online krijgen, hoe doen andere bureaus dat?

Wat is de bestelknop voor complexe adviesdiensten die veel vertrouwen vergen? Ze verkopen niet zo gemakkelijk online als schoenen. Maar klanten online krijgen is wel mogelijk; je kunt echt nieuwe klanten via je website krijgen. Dat wil zeggen, 48% van de 61 adviesbureaus die ik heb geïnterviewd heeft conversie als doel van hun website; het is het meest genoemde doel van communicatie online onder de onderzochte adviesbureaus.

conversie online

Hoe goed ze dat doen, heb ik gemeten op 175 punten bij deze 61 bureaus en nog eens 242 adviesbureaus.

Onder conversie verstaan zij een onbekende websitebezoeker die besluit contact op te nemen voor een kennismakingsgesprek, het spreekwoordelijke kopje koffie, met als doel een opdracht te geven; de zogenoemde leads. En bekende bureaus als Anderson MacGyver merken daar wel degelijk wat van.

Hoe zit dat met andere bedrijven?

Het CBS meldt dat 89% van alle bedrijven in Nederland met 10 of meer werkzame personen een website heeft in 2016. Dat begint bij 86% voor bedrijven met 10 tot 20 werkzame personen en gaat door tot 98% van de bedrijven met 500 of meer werkzame personen.

Tegelijk meldt RTL in oktober 2016 dat van de 1,5 miljoen bedrijven in Nederland twee derde geen site zou hebben en verwijst daarbij naar het CBS in samenwerking met Google. “Van de bijna 1 miljoen bedrijven zonder website, zijn er 800 duizend (83 procent) van één persoon, wat mogelijk het lage percentage van de websites verklaart.” Dat verklaart het zeker, gezien de cijfers hierboven van het CBS zelf. Ik heb geen bedrijven zonder website meegenomen in mijn onderzoek.

Hoe kun je klanten online krijgen als adviesbureau?

Wat een website oplevert kun je meten. Beter dan klantcontact met consultants en offline activiteiten, kun je online meten wat je maar wilt. Maar adviesbureaus doen dat niet zo veel. Slechts 13% meet daadwerkelijk leads en omzet:

Hoe gaat dat dan met opdrachtgevers die van je gehoord hebben en dán pas op je website kijken? Als je niet meet waarvandaan mensen op je website komen, kun je niet zeggen of ze je webadres www.adviesbureauDinges.nl hebben ingetikt, of dat ze gezocht hebben op bijvoorbeeld ‘adviesbureau’.

Een combinatie van factoren

Opdrachtgevers zijn ook maar mensen. Ze horen een keer je naam vallen, ze zien eens een advertentie (online of offline) voorbij komen en ze klikken toevallig op een socialmediabericht naar je website. Naamsbekendheid is vaak een combinatie van factoren.

Als je de website er niet op inricht, weet je niet precies hoe je aan klanten komt. Zelf vraag ik het altijd, maar eerlijk is eerlijk, soms weten mensen zelf niet eens hoe ze je kennen. Een respondent van mijn onderzoek zegt:

“Dat meet je niet zo gemakkelijk als bij een webshop; bij ons kijken klanten een paar keer en dan volgt er nog een aantal gesprekken. Het is een lang proces en het gaat over grote projecten.”

Tenzij je een duidelijke rode loper op je website inricht, zoals supermarkten dat doen. Die weten of jij snoep koopt omdat de pot op kantoor leeg was (uit het rek in rij 3), of omdat je je stond te vervelen in de rij voor de kassa, waar ook snoep staat uitgestald. De website van je bureau kun je daar precies zo op inrichten, zodat je weet wat voor jouw opdrachtgever de doorslaggevende reden was om contact op te nemen.

En wat als je niets doet?

Van de respondenten verwacht 10% dat de return on investment (ROI) daalt als ze niets aan hun website doen:

klanten online krijgen

Een respondent zegt:

“Opdrachtgevers haken af als die onze website checken om te zien wat voor vlees ze in de kuip hebben en geen goed beeld krijgen of zich niet aangesproken voelen.”

Dus zelfs als je niet direct klanten uit je communicatie online krijgt, zul je klanten verliezen als je website niet op orde is. Bottomline is, dat je communicatie online altijd bijdraagt aan je acquisitie. Of er afbreuk aan doet. Zorg dus, dat je communicatie online op orde is.

Rapport

De gegevens, citaten van respondenten en grafieken in dit artikel komen uit mijn rapport Nu moet je toch echt iets aan je website doen. 61 interviews en 303 uitgebreide metingen van websites en de bijbehorende communicatie online op 175 punten. En dan alleen maar adviesbureaus. Een echte benchmark voor jouw bureau dus.

Wil je het hele rapport om te zien hoe andere adviesbureaus aankijken tegen klanten online krijgen ? Bestel het dan meteen hieronder.







papieren rapport € 17 excl btw, excl verzendkostendigitaal rapport € 9 excl btw
Stuur dan ook maar meteen voor niets die infographic en de mailing met elke 2 weken een goed artikel.

Klanten online krijgen: wat moet je ervoor doen?

Samengevat:

  1. Kijk bij andere bureaus en overtuig jezelf ervan dat online communicatie altijd invloed heeft op je acquisitie en dat het zelfs mogelijk is om er klanten mee te winnen. Klanten online krijgen is een reële optie.
  2. Ontwerp een rode loper voor nieuwe opdrachtgevers: hoe kom je nu met ze in contact, hoe wil je dat hun route naar je website is en welke route wil je dat ze op je website volgen?
  3. Bouw die rode loper; zorg dat je te vinden bent via social media, zoekmachines, mailings, maar ook op events, netwerkborrels, in vakbladen.
  4. Zorg dat die rode loper doorloopt op je website met links en knoppen.
  5. Meet elke stap die nieuwe opdrachtgevers zetten op de rode loper en kijk waar je kunt verbeteren.
  6. Verbeter en blijf monitoren.

Wil je een uitgebreid stappenplan? Neem dan nu contact op voor een vrijblijvend gesprek, waarin ik je mijn stappenplan uit de doeken doe:

Bel me op 06 484 11 065 of mail naar stappenplan@clinekennisdelen.nl.

2 reacties

  1. Hoi, ik krijg melding Validatiefout als ik rapport bestel? Maar heb alle velden ingevuld?
    Groet
    Bert

  2. Oeps! Dank voor je tip, ik heb het onmiddellijk gerepareerd. Jij staat genoteerd, Bert!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *