Klanten binden: oude, huidige en nieuwe

Klanten binden met je website?

Voor veel adviesbureaus is de website niet meer dan een uitgebreid visitekaartje. Klanten binden met een website is ongebruikelijk in deze sector.

“We willen gewoon laten zien wie we zijn”, krijg ik vaak te horen bij mijn onderzoek. Dat dat veel kost en weinig oplevert, heb ik al in mijn vorige artikel.

“Nieuwe klanten komen helemaal niet via onze website binnen”, zeggen ze vaak. Goed, daar ga je gauw verandering in brengen, maar om te beginnen beperk je je even tot je huidige klanten en voormalige klanten. Mensen die je al kennen. Dat maakt het gemakkelijk, toch?

klanten bindenHuidige klanten binden

Huidige klanten nemen vaak maar één soort dienst van je af. Ook als je deskundigen op andere vakgebieden op de bank hebt zitten. Meestal omdat ze helemaal niet weten dat je bureau nog meer kan. Terwijl ze je genoeg vertrouwen en graag inhuren. Hoe vertel je wat je nog meer voor ze kunt doen zonder opdringerig te zijn?

Oude klanten binden

Daarnaast heb je oude klanten. Mensen die ooit jouw consultants hebben ingehuurd, maar na die klus niet meer terugkwamen. Misschien zijn ze je vergeten. Het kan geen kwaad ze even helpen herinneren dat je er nog bent. Maar je kunt natuurlijk niet elke maand ‘een kopje koffie’ bij hen gaan halen. Hoe blijf je toch top of mind?

Nieuwe klanten binden

Toch nog even over die nieuwe klanten. Op netwerkborrels sla je ook zelden een klant aan de haak. Het gaat om het eerste haakje. Dat eerste oogcontact. Zodat ze de volgende keer zeggen: “O ja, daar heb ik wel eens van gehoord…” en na de tiende keer: “Natuurlijk ken ik die!” Totdat ze je een keer bellen voor een afspraak… Hoe regel je dat eerste haakje?

Ga bloggen!

Een blog is geen column en geen persoonlijk verhaal ‘uit de dagelijkse praktijk van een consultant’. Het is ook niet een vrijplaats om de visie van je bureau uiteen te zetten. Het is pagina op je website waar je regelmatig informatieve artikelen en casussen plaatst, waar je klant waarde aan hecht en die verwijzen naar je expertise. Zoals dit artikel. Om te ontdekken waar jouw klant waarde aan hecht moet je niet bij mij zijn. Dat moet je haar vragen. Ik heb bijvoorbeeld 300 websites van bureaus in Management Consultancy gemeten op 175 punten en 60 mensen achter die websites geïnterviewd. Het resultaat presenteer ik later dit jaar. Wat wil jouw klant?

foto Marjoleine Droog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *