Jij hebt geen tijd – je doelgroep wel?

geen tijd

Jij hebt geen tijd – je doelgroep wel?

Dit artikel zet alles op zijn kop. Je dacht dat jij degene was met haast en weinig tijd en een to-dolijst van hier tot Tokio. Maar heb je wel eens gedacht aan je doelgroep? Die klanten die zorgen voor de voortgang en continuïteit van je bedrijf? De mensen die je facturen betalen en uiteindelijk je hypotheek, je vakantie en de school van je kinderen?

Niet mobiel? Naar pagina 4!

Die hebben dus helemaal geen tijd. Laat staan dat ze er eens even voor gaan zitten om jouw website rustig door te lezen. Maar daar heb je wel heel veel energie in gestopt. Al was het maar om je collega’s te overtuigen van de noodzaak om nu eindelijk eens een responsive website te maken die ook leesbaar is op de mobiel. Want de helft van de Nederlanders kijkt alleen nog op zijn mobiel naar je website en Google schuift je website naar pagina 4 als die niet mobiel leesbaar is. Pagina 4, je weet wel, samen met het aftreden van Balkenende, Spanje die het WK wint en de afschaffing van de gulden.

Hoe ziet je homepage eruit?

Stel, je voor: jouw ideale klant. Hij heeft net een fijn gesprek gehad met jou en is best wel bereid eens te kijken wat voor adviesbureau jij nou eigenlijk bent. Hij googelt je bedrijf. Vindt hij het direct? Hij heeft echt geen tijd om te gaan scrollen. Vooruit, de derde van boven. Hij komt op de homepage. Kan hij alles direct vinden: wie er werken, wat je doet, welke projecten je hebt uitgevoerd? Is het duidelijk waar hij naartoe moet voor een bezoek, hoe hij je kan mailen en bellen? Is er één menu of zijn de onderwerpen over drie plekken verdeeld, waarvan één helemaal onderaan de pagina waarvoor je moet scrollen?

Onthoud dat je doelgroep het druk heeft. Nog drukker dan jij. Vinden ze het direct?

Ze heeft geen tijd: is ze direct nieuwsgierig?

Nu komt ze op een pagina waarin je je projecten beschrijft, de casuïstiek. Is ze direct nieuwsgierig? Bedenk dat ze eigenlijk geen tijd heeft. Zijn het spectaculaire resultaten? Herkenbare problemen? Of moet zij zich eerst door een alinea algemeenheden heen worstelen? Staat het vol vaktermen die toevallig net even anders zijn dan die zij gebruikt?

Kan hij zich gemakkelijk inschrijven?

Stel, je ideale klant heeft op dit moment even niet de urgentie om jou in te schakelen voor zijn bedrijf. Of geen tijd om je website te lezen. Maar hij wil wel op de hoogte blijven. Misschien zich laten inspireren. Kan hij zich ergens inschrijven voor een nieuwsbrief? En wat krijgt hij dan in die nieuwsbrief? Borstklopperij over grote contracten of waardevolle informatie waar hij zelf ook nog wat aan heeft?

Word je al zenuwachtig?

Roept dit onrust op? Zijn er vragen die je niet kunt beantwoorden? Zijn er vragen die nieuwe vragen oproepen? Mooi. Daar ben ik voor.

Och jee, maar je hebt al een communicatiemedewerker, of een adviseur van buiten. Die kun je niet zomaar aan de kant zetten. Daar werk je al zo lang mee samen. En die vertrouw je. Bovendien, vijf jaar geleden heb je je website met veel pijn en moeite opgefrist. Je moet er niet aan denken nu weer dat hele circus op te tuigen. Bovendien heb je geen tijd. Hoewel je natuurlijk alles voor niets hebt gedaan als je nu zo’n achterhaalde website hebt, dat die eerder afstoot dan aantrekt. Je koopt zelf immers ook eens in de zoveel tijd nieuwe kleren. Wast elke morgen je neus en poetst je tanden voor een frisse adem.

Meestal kan ik met je communicatiespecialist ook heel goed samenwerken. Gewoon, omdat ik in samenwerken geloof. En als je bij bovenstaand artikel aan het twijfelen bent geslagen, kan ik daar zeker nog wat aan toevoegen. Maar geloof me vooral niet op mijn woord. Bel mij nu op 06 484 11 065 voor een vrijblijvend advies of mail mij. Vragen in de reactievelden hieronder beantwoord ik ook, maar dan publiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *