Integriteit in je communicatie online: locker room talk?

Integriteit?

Wat betekent het over zijn integriteit dat iemand die een machtig ambt ambieert zegt dat je niet serieus moet nemen wat hij in de kleedkamer zegt? Dat je tegen je maten iets kunt zeggen wat je niet meent of dat je tegen je maten wel zegt wat je meent maar in het openbaar niet? Wat als ik het roddelen noem? Dat je onaardige dingen kunt zeggen over een groep mensen in de beslotenheid van een andere groep?

integriteit

Dit gaat over jou

Ik heb niets toe te voegen aan wat Michelle Obama zei over de L-gate in de Verenigde Staten. Maar dit gaat over jou. Stel dat een leidinggevende, gewoon iemand uit jouw bedrijf, in het management team overleg het ene zegt en tegen de medewerkers het andere? Maakt het nog uit of hij liegt tegen de andere managers of tegen het team?

En wat is de cultuur van je bedrijf? Zeg je andere dingen over je klanten dan tegen hen? Andere opmerkingen tegen je collega’s van de andere afdeling dan over hen, al was het maar bij de koffieautomaat? En als je betrapt wordt op dat verschil, zeg je dan ‘ik meen het niet zo’? Wat meen je niet?

Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden waarin het juist goed is dat je binnen een besloten groep iets kunt zeggen wat je daar buiten niet ventileert, maar daar heb ik het hier niet over.

De vloek en de zegen van internet

De vloek en de zegen van internet is dat je niet meer met twee monden kunt praten zonder dat het wordt opgemerkt. Wat je privé zegt op social media, wat je zegt op je website en op die van een ander, wat je belooft in je reclame, wat je op je zakelijke blog zegt, in een forum en op je zakelijke social media: iedereen ziet direct hoe integer je bent.

Integriteit voor iedereen

Ja het  is een uitdaging voor je om alle kikkers in de kruiwagen te houden, want integriteit geldt niet alleen voor de afdeling communicatie maar voor elke medewerker tot een met de receptionist en de chauffeur toe.

En het maakt je menselijk. Nu zien websitebezoekers dat er echte mensen in het bedrijf werken. Mensen die van voetbal houden, of juist helemaal niet, mensen met gezinnen en mensen die feest vieren. Ja, ook mensen met een politieke mening en mensen die af en toe boos  zijn. Maar vooral mensen met een ziel. Mensen die zich kunnen verbinden met andere mensen. Mensen met wie je graag werkt. Of niet.

Integere missie

De openbaarheid van internet vereist nog iets anders wat hard nodig is: eenheid van missie. Je moet zorgen dat niet alleen de medewerkers braaf de missie van het bedrijf uitstralen, maar dat de missie van je bedrijf ook is opgebouwd uit de persoonlijke missie van je medewerkers. Daarvoor moet je echt naar ze luisteren. Want als je bedrijfsmissie en weerspiegeling is van persoonlijke missie van je medewerkers, bestaat er geen locker room talk meer. Meer hierover in mijn volgende blogartikel. Dan is de boodschap naar binnen en naar buiten hetzelfde. Op internet, in de kroeg en onderling. En die integriteit hebben we hard nodig in deze wereld. Al was het maar omdat het je klanten behoudt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *