Integer zaken doen? Links is star, rechts is fout

Integer relativeert niet

Ben je links, vrouw, milieuvriendelijk, multicultureel, religieus of vegetariër, dan ben je overtuigd van je gelijk en niet in staat om dat te relativeren; je bent immers integer. Daarvoor is je doel veel te serieus. Ben je echter man, rechts, vleeseter of een ander soort opportunist, dan is het vooral in je voordeel om alles niet te serieus te nemen. Je relativeert. Je hebt de lachers op je hand. Je konkelt en verdraait de waarheid want het maakt toch allemaal niet zoveel uit, als je maar lol hebt.

[revisie 21 juni]

Bankdirecteuren versus zieligezeehondjes

 

integerIk chargeer. Christiaan Weijts schrijft er een aardig artikel over deze week in NRC Next met Jesse Klaver als onderwerp, maar het had ook over wijlen Prins Bernard kunnen gaan, bankdirecteuren of de redders van zielige zeehondjes. Je weet meteen wie in welk hokje past, niet waar? Als vrouw die bij wil dragen aan een betere wereld sta ik soms aan de ene kant, als techneut en vleeseter soms aan de andere kant. Soms integer, soms zakelijk. Gaat dat samen?

Marketing voor wereldverbeteraars

Marketing is zo’n onderwerp. Ik kan heel cynisch zeggen dat manipulatie noodzakelijk is in de omgang met mensen. Wat is het verschil tussen dat ik mij zorgvuldig kleed voor een belangrijk zakengesprek, de zorgvuldig gekozen woorden in de webteksten die ik schrijf en de zorgvuldig opgebouwde fuik waarin ik mijn websitebezoekers vang? Vandaag was er een discussie in een Facebookgroep over wat reclame is – want dat mocht niet van de beheerder, dat was niet integer. Dat is interessant, want reclame is niet meer wat het was. Gewoon zeggen: ‘ik ben de beste’ werkt niet meer – of het waar is of niet. Je moet eerst geven, je moet je why uitdragen, je moet je klanten bespionneren op social media.

Wanneer ben ik nog integer?

Toen ik nog ambtenaar was, wist ik het wel: alles wat ik aannam van meer waarde dan een ballpoint was fout. Alles wat ik zei, dacht of schreef dat niet in de krant zou mogen komen was corrupt. Maar is het integer als ik iets gratis weggeef met het doel om je dingen te verkopen? Eerlijke handel is als we er allebei beter van worden, ik zal je niets aansmeren. Maar ik gebruik wel slinkse marketingtrucs. Wil je écht authentiek zijn, dan verval je meteen in een serieus gezeur. Waarom doe ik zo moeilijk?

Mannen zijn gemakkelijker

Rechtse mannelijke opportunisten hebben geen moeite met deze dilemma’s: als het werkt is het goed; als ik eraan verdien is het beter. Ze vertellen op hun podia tegenover vijftienhonderd betalende gasten rustig dat ze hen erin hebben geluisd. ‘Ik zeg het toch eerlijk?’ is hun verweer. Mannen hebben het niet alleen gemakkelijker, ze zijn ook nog populairder, ze scoren eerder, beter, hoger, meer. Maar ik moet weer zo nodig integer zaken doen. Terwijl de brutalen de halve wereld hebben. Meer nog, trek de cijfers er maar op na.

Opvoeden is leren liegen

Grinnekend vertelt mijn zoon het nog wel eens na. Hij zat in het het wagentje in de supermarkt. Een vriendelijke vrouw spreekt hem aan. Hij vraagt met een lieve lach op zijn snoetje: ‘Hebt u ook kinderen?’ Zij bevestigt. Zoonlief: ‘Zijn die ook zo dik?’ De vrouw – ik prijs haar nóg om haar kalmte – antwoordt: ‘Tja, slank kun je mij niet noemen.’ Ik probeer mij te verbergen onder het wagentje. Die dag heb ik mijn zoon leren liegen.

Je kunt niet altijd zeggen wat je denkt

Omwille van een prettige samenleving moet je leren dat je niet altijd kunt zeggen wat je denkt. Buiten het eerdergenoemde politieke spectrum zijn er politici die het daar niet mee eens zijn, maar lieve mensen: het wordt onleefbaar als iedereen maar zegt wat hij denkt. Natuurlijk moeten sommige mensen eens de waarheid horen en misschien zou die vrouw gezonder zijn als ze een paar kilo afvalt, maar dat gaat ze heus niet doen als zo’n snotneus (ik heb het niet over een politicus, ik bedoel mijn zoon) haar vertelt dat ze dik is. Dan gaat ze alleen maar meer eten. Wat nou, eerlijk en integer?

Tact en marketing

Er is wel een verschil tussen tact en marketing. Maar beide zijn noodzakelijk voor een goed lopende samenleving. Met tact verlopen de contacten prettiger en binnen die contacten verkrijg je met marketing de noodzakelijke uitruil van ideeën, diensten en spullen. Botte marketing zoals Tommy Teleshopping is effectief, maar het hoger opgeleide Nederlandse publiek heeft daar een intuïtieve(?) weerzin tegen opgebouwd. Vlamingen zijn naar mijn idee nog kritischer.

Je doorziet de trucs, dus je klant ook

Zodra je de trucs doorziet is het ineens zo authentiek niet meer om authentiek te zijn. Klinkt een oproep tot bijdragen aan een betere wereld ineens als een call to action. Herken je de funnel die jou van vreemdeling tot fan moet maken. Ik worstel daarmee en ik heb geen antwoord. Al helemaal geen mooie kreet die in een acroniem te vangen is, een stappenplan of drie handige tips. Wie het weet mag het zeggen. En waag het niet om te komen met ‘altijd jezelf blijven’!

Mag je dan liegen in de marketing?

Als ik weer zo’n verkoper aan de telefoon krijg val ik hem altijd in de rede. ‘Wat wil je mij verkopen?’ Altijd antwoorden ze, dat ze me niets willen verkopen, maar alleen maar… een aanbod doen, geld besparen, mogelijkheden bieden, bla, bla, bla. Mij hebben ze er niet mee. Maar dat is niet waar. Want ik koop ook. Soms weet ik dat ik verleid word en koop ik tegen mijn zin. Een enkele keer val ik voor de charme van zo’n bruinogige student met een krant op straat of een intekenlijst aan de deur. Soms ben ik blij dat ik op een ‘mogelijkheid’ of een ‘aanbod’ gewezen word, omdat het écht iets is waar ik geld aan uit wil geven en wat ik nodig heb. Zoals een SEO- en vindbaarheidscheck van Mijn Gereedschapskist.

Liegen is de grens

Voor mij ligt de grens bij liegen. Maar zelfs dat is discutabel: krijg je echt meer leads als je betere teksten hebt? Ja, als je teksten daarvoor niet goed waren. En als je offline ook wat doet. En als je een waardevol product te bieden hebt. En als je zodanig actief op social media bent, dat mensen jou ook volgen.

Soms wordt een artikel dat ik heb herschreven 273 keer gedeeld in een week. Er komt ook wel een klant binnen op een artikel dat ik heb geschreven. In een heel bijzonder geval reageert er zelfs een prinses op een website die ik gemaakt heb. En af en toe zegt een klant van mij dat hij mijn website zó mooi vond, dat ik de opdracht krijg. Meestal is het niet na te gaan. Heel het effect van reclame is moeilijk meetbaar, oldskool of op Amerikaanse leest geschoeid. Geen reclame, geen social media en geen website is echter dodelijk. Want reclame of hoe je het ook noemt is de interactie die voorafgaat aan de handel. En als ze niet weten dat ik er ben, zullen ze nooit iets van mij kopen. Dus zegt het voort. Deel dit artikel. Roep mijn naam. Cline Communicatie online!

2 reacties

  1. Hi C’line!
    Mooi artikel, dankjewel! Ik lees jouw blog zo veel mogelijk, omdat ik zelf ook bloggen gebruik als middel om mensen te vinden die geïnteresseerd zijn. De lijst groeit wel, maar je weet nooit precies waarom ze op je lijst gekomen zijn.
    Welke prinses heeft er op jou site gereageerd? Ben heel nieuwsgierig nu.
    Groeten, Annemieke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *