Homepage: de meest gestelde vraag op de Joomladagen

“Wat zet ik op mijn homepage?”

Bijna alle handen gingen omhoog bij mijn presentatie op de Joomladagen. Liever de homepage dan de ‘over ons’-pagina of zelfs de blog. De homepage had de meeste belangstelling, al bleef de meerderheid tijdens de pauze zitten om ook nog te horen wat ik van een blog vind.

Wil je een goede homepage schrijven, dan moet je eerst je klantverhaal helder hebben.

homepageStel vragen op je homepage

Vragen werkt. Met een vraag activeer je het brein van je luie websitebezoeker. Je uitgangspunt is het verhaal van je doelgroep, van die ene persoon die je hele doelgroep vertegenwoordigt. Maar het begint met de selectie:

Ben jij hier op de goede plek?

Check eerst of je het goede publiek voor je hebt. Het hoeft niet precies die ene persoon te zijn, want dan kun je net zo goed een mailtje sturen. Maar check wel even of je websitebezoeker min of meer in je doelgroep valt. Bijvoorbeeld: “Wil jij leidinggeven of managen?” Daarmee zet je dan meteen de toon.

Herken jij het probleem?

Het probleem van je doelgroep is wat hen belemmert om hun missie te realiseren. Marketinggoeroes noemen het ook wel ‘de pijn’. Ze raden je aan om die te vergroten en nog eens extra zout in de wonde te wrijven. Met het risico dat je mensen een probleem gaat aanpraten. Dat kan werken, maar ik houd daar niet van.

Ervaar je de urgentie?

Je kunt heel lang met een probleem rondlopen zonder dat je de noodzaak voelt om er iets aan te doen. De klanten van de bezoekers van de Joomladagen hebben vaak te maken met klanten die het beveiligen van hun website niet zo belangrijk vinden. Tot ze een keer gehackt worden en dan is het te laat. Daarom kun je ze hierop wijzen: “Weet je hoe gemakkelijk jouw website te hacken is?” Daarmee hoef je het probleem niet te overdrijven, maar maak je het toch urgent.

De rest van het klantverhaal

Je klantverhaal bevat ook nog een missie. Kun je aanhaken op het hogere doel dat je doelgroep heeft, dan maak je beter contact. Je klant zoekt bovendien naar de oplossing die voor haar voor de hand ligt. Benoem die en vertel waarom jouw dienst nóg beter resultaat levert. Bouw je websites voor middenstanders, leg dan uit waarom een goede website meer klanten oplevert dan flyers voor minder tijd, geld en moeite.

Klik hier

Hoe briljant je homepage ook is, de kans is bijzonder klein dat je websitebezoeker na deze paar regels je meteen inhuurt voor een langdurig project waarmee je meteen vijf consultants voor een jaar kunt wegzetten. Toch wil je dat ze iets gaan doen, nu je ze net enthousiast hebt gemaakt. Vraag daarom iets eenvoudigs: “Schrijf je in voor ons blog”, “Schrijf je in voor de workshop” of “Bestel hier ons boek.” Kleine investeringen in tijd, geld en energie voor een verdere kennismaking.

Nu. Hier. Klik!

Doe dat in de gebiedende wijs, zoals in een recept – . Vraag niet heel beleefd of ze misschien eventueel bij bol.com willen kijken of jouw boek toevallig ook voorradig is, maar bied het ze op een zilveren presenteerblaadje aan: “hier“. Dan hoeven ze niet na te denken en geloof me, dat vinden websitebezoekers lekker. Ook als ze normaal heel actief en eigenwijs zijn. Zet er een streep onder, zodat duidelijk is dat het een link is of plaats het inschrijfformulier er direct onder. Gebruik woorden als ‘nu’ en ‘hier’, zodat ze niet denken ‘dat komt nog wel een keer’. Geef het een opvallende kleur of maak de letters vet. Je kunt zeggen dat het een eenmalige aanbieding is, je kunt een gratis e-boek geven als ze zich inschrijven, je kunt de workshop gratis maken, je kunt er een eindtijd aan koppelen en dat werkt allemaal. Kies wat past bij jouw bureau.

Vindbaarheid

Wanneer je het klantverhaal gebruikt, gebruik je automatisch de zoekwoorden waarop je klant zoekt. Optimaliseren voor SEO is dan een eitje (want wie weet nog wat een peulenschil is?)

Ik overtreed mijn eigen regels

Je kent mijn credo: ken de regels en overtreed ze.

Dus ik bied je geen gratis workshop aan. Ik heb iets beters: vraag nu hier het rapport aan met verslag van mijn onderzoek naar 300 websites van adviesbureaus. Tot 9 mei voor de helft van de prijs. Dat dan weer wel.

Vragen werken, maar ik vond het uiteindelijk krachtiger om het anders te doen. Op mijn website heb ik het daarom over de resultaten. Daarna meld ik toch nog voor de duidelijkheid: “Juist voor adviesbureaus”. Op mijn LinkedInprofiel vraag ik heel kort: “Adviesbureau?”

Mijn doelgroep – jij dus – ervaart meestal geen probleem met de website van het bureau. Toch zijn wervende websites met converterende content wel vehikels die je dichter bij je missie kunnen brengen. Daarom benoem ik díé.

Ik vind het niet prettig om je klem te zetten met een deadline of een imaginaire korting. Workshops en andere trainingen zijn heel goed online te verkopen, maar die zitten niet in mijn productenpakket. Gewoon, omdat ik ze niet graag geef. Alleen op verzoek zoals op de Joomladagen.

 

Eén reactie

  1. Wat een fijn rustig artikel. En wat heerlijk dat je precies onder woorden brengt wat ik zelf ook voel, mbt “zout in de wonden wrijven”. Brrr. Maar mooi om te lezen hoe je het dan WEL kunt doen, op een manier die bij je past.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *