V3 Het verhaal van je doelgroep

Toen ik twintig was, rookte, blowde, stevig dronk en ongezond at, had ik geen boodschap aan een oproep om gezond te eten. Van niemand. Live fast, die young, leave a beautiful corpse, was mijn motto. Mijn zoon van 16 gebruikt andere woorden, maar denkt ongetwijfeld hetzelfde. Toch kan ik het niet onderdrukken om hem te vertellen hoe belangrijk gezond leven is. Dat begint met het verhaal van je doelgroep.

Wees geen zeurende moeder

Hetzelfde gebeurt in commerciële communicatie: veel bedrijven die ik tegenkom zijn zeurende moeders die hun klanten vertellen vanuit hun eigen perspectief of paradigma hoe belangrijk het is dat ze gezond leven. Dat ze hun producten gebruiken. Dat ze hun oplossingen toepassen. Maar je doelgroep is eigenwijs als een puber. Die heeft geen tijd voor een adviesbureau dat zeurt dat ze meer groente moeten eten.

Het verhaal van je doelgroephet verhaal van je doelgroep

In mijn blogcafés vraag ik om het verhaal van je doelgroep te beschrijven aan de hand van Arie. Dan krijg ik in eerste instantie steeds het verhaal van het adviesbureau. Niet van de doelgroep. De kunst is om een stap terug te nemen en te kijken naar welk verhaal je doelgroep wel luistert. Noem je doelgroep voor  het gemak even bij de naam. Bijvoorbeeld Hanna.

Het gaat om jouw Hanna

Wat wil zij bereiken waarmee je haar zou kunnen helpen? Jij denkt in termen van jouw oplossing, maar zij heeft met heel andere zaken te maken. Waar komt zíj haar bed voor uit, wat wil zíj bereiken en hoe brengt dat haar meer geld en energie of hoe kost het haar minder tijd?

Vraag het zelf

Als je horloges verkoopt, zie je al gauw alleen de kortste weg tussen Hanna en je horloge. Met jouw horloge kan ze tijd besparen. Haar probleem is dus tijdverspilling omdat ze niet op de tijd let. En dat is urgent, want tijd is geld. Maar ziet zij dat zelf ook zo? Is dat het verhaal van je doelgroep? Dat antwoord haal je niet uit managementboekjes, dat moet je haar vragen. Je zult versteld staan hoe graag ze je vertelt wat ze nodig heeft.

Het zijn soms net mensen

Wat mij in het begin het meest heeft verrast in de antwoorden die ik van klanten kreeg, was dat ze niet antwoordden als bedrijven. Want bedrijven bestaan uit mensen. Hanna is niet hetzelfde als Corporate BV. Ze is een mens met eigen verlangens, behoeften, een eigen agenda met eigen urgentie en eigen successen. Hanna wil hogerop, iets bijdragen aan de wereld, minder tijd kwijt zijn aan werk om haar vrienden en familie vaker te zien. Heel menselijke behoeften allemaal, die nog nooit in een corporate mission zijn vastgelegd. Vraag dus door tot je persoonlijke antwoorden krijgt, in plaats van corporate of sociaal gewenste antwoorden. Het echte verhaal van je doelgroep.

Herschrijf

En schrijf dan nog eens je verhaal. Maar dan vanuit het perspectief van Hanna. Op minstens één aspect van Arie botst dat met je eigen verhaal. Dat is de plek waar je de brug maakt verhaal. Neem Hanna aan de hand en leid haar die brug over. Laat haar zien dat haar belang ook het jouwe is. Want dat is de eerste wet van de handel: het belang van je klant is jouw belang. Wanneer je dat je eigen hebt gemaakt, is de rest kinderspel.

De video

Mijn zoon

Mijn zoon? Ik heb geleerd dat hij vooral geen zeurende moeder aan zijn hoofd wil. En dat het hem niet uitmaakt wat hij eet, als het maar veel is. Dus zet ik regelmatig bordjes onder zijn neus met klaargemaakt fruit en schep ik zijn bord  ’s avonds vol groente. Hap, schrans, weg, denkt hij. Binnen is binnen, denk ik.

Dit was deel 3 van een serie. Dit zijn de overige afleveringen:

  1. Missie van jou en je bedrijf
  2. Kies 1 vertegenwoordiger van je doelgroep
  3. Het verhaal van je doelgroep
  4. Help je doelgroep
  5. Blijf bij mij! Hoe houd je ze vast?
  6. Mailing opzetten: hoe pak je dat aan?
  7. Shortcut: zo schrijf je snel een blogartikel
  8. Inleiding voor je product: het voorgerecht
  9. Maak een jaarplan voor je blog
  10. De rode loper van je website
  11. Effectieve website
  12. Social media: het moet van twee kanten komen

Tot ziens en: blijf je kennis delen!

Wat wil jouw klant? Vraag het en vertel het hieronder. Reageer en ontvang een gratis Klikscan op een tekst naar keuze.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *