V4 Help je doelgroep en krijg haar waar je haar hebben wil

Help je doelgroep en krijg haar waar je haar hebben wil

Hoe krijg je de vertegenwoordiger van jouw doelgroep precies waar je haar hebben wil? Zonder te pushen of te manipuleren.  Sterker nog, je helpt haar zelfs!

Je hebt dus jouw Herna gedefinieerd als vertegenwoordiger van je doelgroep en je begrijpt haar verhaal. Nu ben jij aan de beurt. Als je de diepste behoeften, problemen en gewenste resultaten van Herna kent, waar kun je haar dan het beste mee helpen? Wat moet ze volgens jou dan voelen, denken en doen om de juiste stappen te zetten om daadwerkelijk verder te komen? En kun jij haar daar echt mee helpen? Past dat in je eigen bedrijfsmissie?

Definieer de spot

Ga dan de SPOT definiëren. Wat is de spot? De spot is het moment waarop Herna voelt en begrijpt dat jij haar kunt helpen. Met haar hoofd, hart en handen. Met haar emoties, gedachten en acties. Het moment dat ze jou spontaan belt en zegt: ‘Help mij! Het maakt niet uit wat het kost maar ik heb nu jouw hulp nodig en niemand anders kan me helpen!’ Definieer die situatie heel precies: wat moet Herna doen? Meestal wil je gewoon dat ze je belt. Wat moet ze daarvoor begrijpen? Misschien vergt het een bepaald inzicht. Misschien moet ze de wereld heel anders gaan bekijken. Misschien is dat best pijnlijk voor haar om toe te geven. Of moet ze daarvoor uit haar comfortzone. Of ze moet een bepaald verband leggen: “Als ik dus wil dat die afdeling beter gaat presteren, ben ik er niet met een concrete opdracht, ik moet er een hele cultuurverandering teweeg brengen.” En ten slotte: in welke emotionele toestand moet ze daarvoor zijn? Moet ze zich veilig voelen? Of juist bereid zijn om ervoor te vechten? Moet ze zich ergens voor kwaad maken? Moet ze heel kalm zijn of juist bewust hoe zeer ze uit balans is?

Wat voelt je doelgroep?

Werk dan terug: benoem de benodigde emotionele toestand door die zintuigelijk te beschrijven. Wat ziet ze, voelt ze, hoort ze, ruikt ze en proeft ze? Sluit daarin heel precies aan op het verhaal van Herna zelf, dat ik in de vorige video behandeld heb. Geef haar een heldere en logische gedachtelijn om te volgen naar de actie die je van haar verlangt. Neem haar aan de hand en geleid haar naar jouw verhaal. Dat kan soms in één zin, of met een heel verhaal als voorbeeld waarin je aantoont dat de oplossing die zij dacht te gebruiken niet de juiste oplossing is voor haar probleem. Je geeft haar een paradigmashift: jij denkt dat je medewerkers het probleem zijn, maar het probleem zit erin dat jij je medewerkers anders moet benaderen. Bijvoorbeeld.

hoe help je je doelgroep?“Ik stond ooit waar jij staat”

Nog een voorbeeld: Vertel je eigen verhaal aan Herna. Vertel dat jij in haar schoenen gestaan hebt, met dezelfde vragen zat en toen het inzicht kreeg om het heel anders aan te pakken. En dat jij nu die methode toepast en haar daarmee kunt helpen. Als dat niet het geval is, kun je het verhaal van een eerdere klant gebruiken. ‘Kijk, die kan het ook met mijn gereedschap.’

Het is belangrijk dat je het probleem niet voor Herna gaat oplossen. Geef haar het middel in handen om haar eigen probleem op te lossen. In haar verhaal, reik jij alleen de oplossing aan. Onopvallend. Zij krijgt alle credits. Dit is belangrijk in een leidinggevende-medewerker-relatie, maar zeker ook in een consultant-klantrelatie. Ik kom hier nog op terug.

Dit was deel 4 van een serie.

Dit zijn de overige afleveringen:

  1. Missie van jou en je bedrijf
  2. Kies 1 vertegenwoordiger van je doelgroep
  3. Het verhaal van je doelgroep
  4. Help je doelgroep
  5. Blijf bij mij! Hoe houd je ze vast?
  6. Mailing opzetten: hoe pak je dat aan?
  7. Shortcut: zo schrijf je snel een blogartikel
  8. Inleiding voor je product: het voorgerecht
  9. Maak een jaarplan voor je blog
  10. De rode loper van je website
  11. Effectieve website
  12. Social media: het moet van twee kanten komen

Wat ga jij doen?

Wat doe je met dit verhaal? Het is de leidraad voor alle communicatie die je met Herna hebt. Je hoeft het niet uit te schrijven in een goed lopende tekst, steekwoorden zijn voldoende. Het is jouw kapstok, je houvast.

Wat was je belangrijkste inzicht van deze video? Wat ga je vandaag nog doen? Wat plan je in? Wat is er verder voor nodig om het uit te voeren tot je resultaat hebt? Wat houdt je nog tegen?

Schrijf het op onderaan in het reactieveld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *