Geef je klant de eer

De trots van de gever

Emma krijgt een puzzel van Sinterklaas. Ze pakt hem direct uit en begint. Haar vader kijkt over haar schouder mee.

“Je moet eerst de stukjes van de rand sorteren”, zegt hij.

Emma pakt een stukje en aarzelt.

“Dat is geen rand, leg maar weer terug.”

Ze kijkt hem aan en legt het stukje terug. Ze pakt twee ander stukje en past ze aan elkaar op verschillende manieren.

“Begin nou eerst met sorteren!” zegt hij ongeduldig.

Hij grist de stukjes uit haar handen en legt ze terug. Razendsnel pakt hij de randen uit de berg en legt ze apart. Stilletjes loopt Emma weg.

Als Emma’s moeder Emma heeft overgehaald om terug naar de kamer te gaan om verder Sinterklaas te vieren, zegt haar vader triomfantelijk:

“Kijk, ík heb de hele rand al af! Zie je nou hoe het moet?”

Hoeveel geduld heb jij? En wat vertel jij op je website over de projecten die je bij klanten hebt uitgevoerd?

geef je klant de eerDe trots van de ontvanger

Emma krijgt een puzzel van Sinterklaas. Ze pakt hem direct uit en begint. Haar vader kijkt over haar schouder mee. Ze probeert stukjes aan elkaar te passen, maar dat lukt niet direct. Na een poosje heeft ze nog maar een paar stukjes. Haar vader zegt:

“Misschien helpt het als je met de rand begint.”

Emma kijkt hem vragend aan, maar hij doet niets. Ze pakt een stukje met een rechte kant.

“Is dit van de rand?”

Haar vader glimlacht, maar zegt niets. Ze legt het stukje apart. Haar vader haalt wat te drinken voor haar en gaat dan even ergens zitten. Emma vindt een hoekje en na een tijdje heeft ze één rand af. Dan komt haar moeder de kamer binnen en gaat bij haar vader zitten.

“Hoe gaat het met je puzzel, Emma?” vraagt haar vader en gebaart haar moeder even te gaan kijken.

“Wat knap van je Emma!”

Haar vader komt erbij staan en prijst zijn dochter ook. Emma straalt.

Geef je klant de eer

Help je klanten met al je kennis, instrumenten en consultants, maar geef hen de credits en het podium. Ook op je website. Vooral op je website. Klanten die de eer van het geslaagde project krijgen, zijn niet alleen trots, maar zullen je artikel ook sneller delen met hun contacten op hun social media.

Niet opscheppen maar complimenteren

Het is voor jou ook gemakkelijker om trots te zijn op je klanten dan om jezelf op de borst te slaan. Veel van mijn klanten willen graag artikelen op hun website plaatsen over hun projecten, maar vinden dat opschepperij. Dat komt niet sympathiek over en past ook niet zo in onze Nederlandse cultuur.

Daad bij het woord

Nu ik toch bezig ben, dit zijn de vijf teksten van mijn klanten die mij de afgelopen tijd het meest hebben geraakt:

  1. Interview met Gabriël Anthonio voor FranklinCovey
  2. Koos Vervoort over zijn hond
  3. Het boek De Nieuwe Route van Anke Siegers
  4. Ton Masselink van Anderson MacGyver
  5. School of Mavericks

Ze zijn niet allemaal geschreven volgens het principe ‘geef je klant het podium’, maar de boodschap in elk van deze teksten is krachtig en maakt de wereld een stukje beter en daar doe ik het voor. En als je dan ook nog in staat bent, zoals FranklinCovey, om je klant aan het woord te laten zonder in te grijpen, dan raakt het des te meer. Dan verspreidt je boodschap zich des te gemakkelijker. Eddy Boom van Dr. Woe verwoordt het zo: vertel het verhaal van Joris die de draak doodde. Je klant is Joris, en jij reikt hem het zwaard aan.

Wees een concious contractor

Wees die goede ouder en laat je kind de eer van de puzzel. Reik Joris zijn zwaard aan. Geef je klant het podium. Geen kerstgedachte maar keihard commercieel. Maar wel volgens de principes van concious contracting. Waarover meer, zodra ik dat voldoende in de vingers heb.

Heb je hier een goed voorbeeld van? Ben je het er helemaal niet mee eens? Snap ik het concept van concious contracting verkeerd? Plaats je reactie hieronder!

2 reacties

  1. Lieve Cline,

    Ik zie deze post tezamen met vele andere Nederlandse en Engelse uitingen.
    Pik daar uit wat rust, bevestiging en richting geeft.

    Ik vond binnen enkele minuten, na jouw contact: Over het onderwerp CONSCIOUS CONTRACTING

    “Using visualization provides clarity. It is instantly made clear what a particular document is about. A good infographic can quickly summarize a ten-page document. Working with visuals in our information overloaded society makes it immediately much more effective.”

    Met mijn opleiding uit een ver verleden, toen ie nog grondig was, met Psychologie van de Waarnemening als hulp, ga ik onmiddelijk verder met mijn todo-lijstje.

    Waar ook familie, vrienden, Sint, gezondheid en mijzelf op staan..

    Al 42 jaar bezig het verschil tussen voornemen en resultaat klein te houden.

    Dankjewel,

    Rob van de Steenoven

    • @Rob, dankjewel voor je reactie. Beeld als invulling van concious contracting is ook een interpretatie. Ik richt mij vooral op integere teksten, beeld kan daar ondersteunend in zijn. Wat je bedoelt met de tekst erna in het kader van concious contracting is mij niet helemaal duidelijk.
      Ten slotte is dit artikel bedoeld als podium voor mijn klanten – daarom heb ik de link naar jouw website weggehaald.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *