Eigen verhaal op je homepage? Niet doen.

Vertel alsjeblieft niet je eigen verhaal op je homepage. Toen ik in 60 interviews vroeg wat adviesbureaus op hun website willen laten zien, noemden ze vaak dat ze hun eigen verhaal willen vertellen.

Deden ze het maar.

In mijn onderzoek naar 300 website van adviesbureaus heb ik allereerst gekeken naar de homepage. De eerste indruk maak je met wat er ‘boven de vouw’ staat. Denk aan kranten die dubbelgevouwen in de standaard liggen; mensen kiezen een krant op basis van wat ze zien, dus alleen de bovenste helft. 100% van de onderzochte websites plaatst daar hun naam met logo.

eigen verhaalMaar dan.

Er zijn websites die daarna compleet negeren dat iemand zomaar op hun website kan komen. Eén website plaatst er teksten als ‘De ideale leeromgeving. Energieopwekkende voorbeelden.’ Waar denk jij aan? Het is geen energieleverancier. Net zo min als het bureau dat op zijn homepage plaatst: ‘Energie in ontwikkeling. Duurzaam presteren. Energie, de mentale kracht om tot prestaties te komen.’

Huh?

‘De koffiesessies, kom je ook? Mooie koffie. Lekker sparren. Snelle analyse. Advies mee naar huis.’ Waar gaat dit over? Wacht, het is een slider. Misschien de volgende plaat: ‘Ook blijven plakken bij oude techniek? Weet je niet waar je nu moet beginnen? Bel en wij helpen je!’ Een plaat verder: ‘Gaat het allemaal niet zo vlotjes? Bij ons staan de pepers tijdens ontbijt, lunch en diner op het menu.’ ‘Beleef ook de vrijheid als alles goed werkt! Met onze begeleiding bepaal je zelf wat er gebeurt.’

Eerlijk is eerlijk, op deze site staat eronder in kleine letters wel wat dit bureau doet en ze hebben een naam die al iets doet vermoeden. Maar de eerste indruk is vooral: ‘Huh?’

Eigen verhaal

Wat dan? Je eigen verhaal? Ja, dat moet op je website, maar niet op de homepage. Vertel op de ‘over ons’-pagina gerust over wie je bent, wat je kunt en desnoods je ontstaansgeschiedenis, al kun je die beter onderaan zetten. Laat ook al je consultants hun eigen verhaal vertellen op de pagina Team. Maar niet op je homepage. Net zo min als je een goed aquisitiegesprek begint met je eigen verhaal, doe je dat op je homepage. Je begint het met verhaal van je klant.

Mijn vader vertelde ’s avonds altijd een verhaal dat ging over een klein meisje in een gestreept pyjamaatje. Ik vond dat prachtig. In feite is iedereen nog steeds een kind in een gestreept pyjamaatje. Vooral de mensen uit je doelgroep. Ze willen dat het verhaal over hen gaat. Je websitebezoekers willen niet weten wie jij bent, maar wat je voor hen kunt doen. Vertel dus het verhaal van je doelgroep.

Wat staat er op een goede homepage?

Op een goede homepage beantwoord je de volgende vragen:

Voor wie is jouw dienst bedoeld? Waar draag je aan bij? Welk probleem los je op? Waarom is dat belangrijk voor je klanten en welk risico lopen zij als ze het niet oplossen? Hoe los je het op en wat is het resultaat? Hoe draagt dat resultaat dan weer bij aan hun bedrijfsmissie? Het gaat er dus om: herkent jouw doelgroep zijn eigen verhaal?

foto uit mijn familiealbum

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *