Duurzame marketing: eerlijk duurt het langst

Je hebt de laatste weken in het nieuws gezien hoe effectief sommige ondernemers mensen kunnen beïnvloeden: angstmarketing. Daar doe ik dus niet aan mee. Ik geloof er bovendien niet in, want het is niet duurzaam; het werkt alleen op korte termijn. Maar kun je dan geen marketing gebruiken voor je adviesbureau? Zeker wel: duurzame marketing. Arthur Hol past het toe bij klanten, maar ook wanneer hij opdrachtgever is; direct bij ons eerste contact werkte het ontwapenend. Gebruik bijvoorbeeld het eerlijkheidsoffensief.

duurzame marketing

Is duurzame marketing wel effectief?

Angstmarketing is agressief want het moet je bang houden. Neem je de eerste stap, dan creëert angstmarketing een nieuwe behoefte opdat je ook de volgende stap neemt. Het maakt je verslaafd en is opdringerig. Het belooft gouden bergen, maar alleen als je je er helemaal aan overgeeft. Het werkt in op je reptielenbrein en of je wil of niet, je moet eraan toegeven. Effectief? Ja, in elk geval op korte termijn.

Maar het stoot ook mensen af – precies daarom. Met name mensen uit een zogenoemd Rijnlandse cultuur, zoals Nederlanders, in tegenstelling tot de Angelsaxische. En eerlijk gezegd ben ik wel trots op dat onderscheid.

Duurzame marketing stuurt aan op langdurige relaties op een vertrouwensbasis. Klanten verleiden terug te keren kost minder geld dan nieuwe klanten werven. Eerlijk zaken doen kost minder juristen dan balanceren op het randje. Is dat zakelijk genoeg voor je?

Het resultaat dat je niet bereikt

Ik heb door eigen schade en schande ook geleerd dat je duidelijk moet zijn in wat je niet levert en welk resultaat je klant niet kan verwachten – ik kan bijvoorbeeld SEO-optimaliseren wat ik wil, maar daarmee alleen scoort je website niet. (Dat wil ik je wel een keer uitleggen als je even een mailtje stuurt.)

Zo kun jij de medewerkers van je klant trainen wat je wilt, als de leidinggevenden niet veranderen, zal de cultuur niet veranderen. Je kunt de muren afbreken en er één grote kantoortuin van maken met gezellige hoekjes, overlegkamers en geluiddichte denkhokken, als het gedrag van leidinggevenden en medewerkers hetzelfde blijft, wordt het nooit Het Nieuwe Werken. Wees daar eerlijk in, want eerlijk duurt het langst. Door mijn gebrekkige communicatie over SEO ben ik in elk geval een klant kwijtgeraakt.

Maak fouten en compenseer ze

In het begin van consumententelevisie was er Ook dat nog. Een van de eerste programma’s die met een camera op de schouder bedrijven benaderde. Slechts weinig bedrijven begrepen toen dat de regenteske reactie van deuren dicht en ‘geen commentaar’ het resultaat verergerde, terwijl een goede reactie op een aantijging of fout juist fans creëert. Kijk maar naar de warme douche van Radar: dit zijn bijna altijd bedrijven die goed reageren op hun eigen falen. Fouten maken is menselijk, maar geef het ruiterlijk toe en compenseer met een veelvoud aan waarde van de geleden schade. Moet je dan expres fouten maken? Dat kun je misschien één keer proberen. Maar daarna mag je nooit meer een fout maken, zelfs niet per ongeluk. Dus: nee.

Duurzame marketing voor continuïteit

Marketing is noodzakelijk voor je adviesbureau, anders las je dit niet. Bloggen is daar een belangrijk onderdeel van. Bloggen zoals ik het doe en adviseer: regelmatig waardevolle content bieden op je website met een relatie naar je dienst. Elk blogartikel weer krijg je aandacht van je doelgroep: ze zien mail met jouw afzender en een prikkelende onderwerpregel of je post op social media. Als ze die lezen krijgen ze elke keer een relatiegeschenk (en niet alleen met kerst) in de vorm van waardevolle content, die bovendien leidt naar persoonlijk contact met je bureau. Oude klanten die je al een tijdje niet hebben ingeschakeld worden weer aan je herinnerd, bestaande klanten wijs je op je andere diensten en nieuwe klanten stimuleer je contact op te nemen voor een kennismaking.

Geïnteresseerd in continuïteit voor je bureau?

Schrijf je dan nu in voor het ‘Nu moet ik toch echt iets aan mijn website doen’-event op 9 mei 2017 waar ik een miniworkshop geef waarin je een effectieve blogplanning opzet. Of een discussie met vakgenoten aangaat over duurzame marketing. Of je website een upgrade geeft. En nog veel meer.

Ja, dat is marketing.

foto: dondelord via pixabay

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *