Doelgroep bereiken: hoe helpt je website daarmee?

Wil je je doelgroep bereiken? Geef iets waardevols

Al die mensen die er rondlopen en jouw diensten zo goed kunnen gebruiken… hoe bereik je ze? Ze vormen je doelgroep. Je kunt je doelgroep bereiken door bijvoorbeeld hun e-mailadres te vragen. Op een netwerkborrel kun je gemakkelijk bij het uitwisselen van de visitekaartjes vragen: ‘Mag ik je eens mailen?’

Maar hoe doe je dat bij iemand die via-via op je website komt? Je kunt een inschrijfformulier voor de ‘nieuwsbrief’ plaatsen. Maar mensen zijn niet gek op nieuwsbrieven. Je kunt ze ook iets waardevols aanbieden. Iets wat precies bij je doelgroep past. Iets wat hen als het ware definieert. Bijvoorbeeld de infographic met een overzicht van de scores van 300 websites voor de kennisdelers die mijn doelgroep vormen. Of de eerste vier hoofdstukken van mijn boek de Blogbijbel voor mensen die willen bloggen. Met een aandachttrekkende knop. Waarvoor ze alleen hun naam en e-mailadres hoeven in te vullen.

doelgroep bereikenMaak een plan

Dat je iets bijzonders te bieden hebt op je site vertel je overal waar je maar komt, online en offline. Op netwerkborrels, congressen, bij elk zakelijk en minder zakelijk gesprek. Op je visitekaartje. Onder je factuur, je e-mail, als bijlage bij producten die je levert. Op fora, blogs en social media. Maak je reclame, vermeld dan steeds je website en vertel de waarde die je doelgroep daar kan halen.

Haal je doelgroep naar je website

Want alleen op je website kun je precies vertellen wat je vertellen wilt. Alleen met je eigen website kun je  je doelgroep bereiken en krijgen wat je van hen wilt, bijvoorbeeld hun e-mailadres. Dat gaat Facebook niet voor je faciliteren, laat staan in jouw huisstijl, laat staan met een webwinkel erachter. Zorg dus dat op je website de waardevolle informatie te vinden is die jouw doelgroep aantrekt. Die hen het vertrouwen geeft om uiteindelijk met je in zee te gaan. Dat lukt zelden in één keer. Bind ze dus aan je door hun e-mailadres te vragen – in ruil voor nog meer waardevolle informatie.

Bouw een relatie op

Met dat e-mailadres kun je een relatie opbouwen met je potentiële klanten. Daar stuur je elke keer waardevolle informatie naartoe.  Geen reclame voor je producten, maar op zich staande waarde. Tips, een stappenplan, iets waar ze meteen wat mee kunnen.  Een concreet antwoord op een vraag waar ze mee worstelen of een advies dat ze meteen kunnen toepassen.

Maak kleine stappen

Pas als je dat vertrouwen hebt gewonnen, kun je je eigen product eens gaan noemen. Als verdieping van je tips. Begin met een laagdrempelig product, dat weinig geld, tijd en inspanning kost van je doelgroep. Iets om kennis met je te maken. Liefst iets waarmee je hen persoonlijk ontmoet.

Eerst waarde opbouwen

Wat heb je te bieden? Heel eenvoudig. Je kennis. Alles wat je geleerd hebt en ervaren. Je inzichten en je kennis. Zelfs als jouw kennis je product is, kun je hier heel veel van weggeven, want als product pas je het toe op een specifieke situatie van je doelgroep. Mensen die aan alleen een voorbeeld of uitleg van jou genoeg hebben, zijn niet je doelgroep. Dat zijn mensen die hierdoor getriggerd zijn en meer willen. Van jou persoonlijk. Zouden dat geen ideale klanten zijn?

Jouw ideale klanten

Wat zijn jouw ideale klanten? Schrijf het hieronder in het reactieveld. Misschien lezen zij dit blogartikel ook wel. Als dank stuur ik je een praktisch overzicht van hoe jouw website helpt om jouw doelgroep aan je te binden.

4 reacties

  1. Hi C’line, wat een supergoeie tip om op je visitekaartje te verwijzen naar de waarde die je weggeeft op je website! Eerst zo snel mogelijk een “ultieme website” opzetten voor de lancering van mijn product….

  2. Dit werkt inderdaad nagenoeg altijd.
    Ook voor grote bedrijven!
    Helder omschreven. Fijn weer.

  3. Dankjewel voor je reactie, Merijn. Heb jij een voorbeeld uit jouw praktijk? Ik ben wel benieuwd naar die grote bedrijven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *