Diversiteit op je website

Diversiteit op je website

Op je bureau zijn 25 consultants actief. Allemaal net even anders, met ieder zijn eigen specialisme: je hebt meer diversiteit in huis dan je denkt. Je wilt laten zien dat we mensen hebben die goed zijn in HRM, mensen die meer naar de strategie van de organisatie kijken en mensen die vooral goed zijn in processen. Daarmee laat je zien dat je een mannelijke kant hebben en een vrouwelijke. Dat je westerse nuchterheid kent en oosterse wijsheid. Het gaat om de mens achter de consultant. In elk geval wel voor je opdrachtgever; de Teampagina is op veel websites, juist van adviesbureaus, een van de meestbezochte pagina’s. Een consultant komt niet alleen voor maanden een bedrijf binnen, ze geeft ook advies op het hoogste niveau. Je moet haar wel kunnen vertrouwen en daar zien mensen dan graag een gezicht bij, met een verhaal.

Je kunt Aïsha niet zomaar vervangen door Anton

Als een klant naar Aïsha vraagt, maar Aïsha op het moment een groot project in Duitsland heeft lopen, pak je dan automatisch de volgende op de lijst? Anton is wel beschikbaar, maar klikt dat ook? Wat is Anton voor een consultant? Heeft die ook dezelfde drive als Aïsha? Dezelfde waarden? Hoe krijgt je klant een beetje een indruk van hoe hij is en wat hij kan?

diversiteitHoe prop je daar al die informatie in?

Veel klanten vragen mij of het echt wel nodig is, zo’n pagina over het team. Iedereen moet dan op de foto, gedoe, en je bent weken aan het leuren voor je van iedereen een verhaaltje hebt.

Ja, iedereen moet op de foto. Maak een afspraak met een vaste fotograaf in de buurt. Of kies een vaste plek voor een camera op statief in een hoek van je kantoor met goed licht en een goede achtergrond. Zorg dan wel dat camera en statief steeds op precies dezelfde plaats staan.

En wat schrijf je daar dan? In elk geval geen sollicitatiebrief en geen kopie van het LinkedInprofiel. Dat laatste los je gewoon op met een linkje. Maar dan weet je aanstaande opdrachtgever nog niet of het klikt. Of zo iemand ook aansluit bij hun bedrijf.

Over jezelf, maar niet opscheppen

Het is kennelijk een hele uitdaging om iets over jezelf te schrijven zonder op te scheppen. Dus zie ik veel websites de derde persoon enkelvoud gebruiken: “Dit is Marianne, ze heeft een goed overzicht en gaat voortvarend te werk.”

Laat de loftuitingen over aan je klanten in referenties die ze met naam en toenaam tussen de projecten plaatsen. Laat je consultants in de ik-vorm schrijven over wat ze graag doen, voor wie en waarom.

Diversiteit in projecten

Laat bijvoorbeeld alle medewerkers een stuk schrijven over hun favoriete project. Dan krijg je die diversiteit ook in je projecten te zien. In een blogcafé kan ik iedereen aan het werk zetten. Ik bied er de structuur aan om die verhalen vorm te geven, zodat het niet te technisch wordt en lekker leesbaar. Laat je consultants eventueel schrijven over hun droomproject. Een blogartikel erover schrijven kan een self fulfilling prophecy zijn.

Een persoonlijk aspect kan een potentiële klant ook net over de drempel helpen: zelfde muzieksmaak, zelfde keus of afkeer van huisdieren, zelfde club. Het geeft je consultants een persoonlijk gezicht en zaken doe je toch van mens tot mens – anders zou je tegen muren praten.

Interviews

Hecht je belang aan één stijl, hebben je consultants geen tijd of kunnen ze echt niet schrijven, laat ze dan interviewen. Ik heb hiervoor het ideale format, zodat het geen opscheppen wordt en wel persoonlijk.

Wil jij ook de diversiteit van je bedrijf tonen? voor een vrijblijvende afspraak!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *