Delen en er zelf beter van worden? Niet voor softies!

Delen is niet voor softies!

De mensen die gelukkig worden van delen zijn geen softies die de wereld willen verbeteren. Het zijn ambitieuze ondernemers en autoriteiten op hun vakgebied, die de wereld willen verbeteren. Want ze worden er vooral zelf beter van.

Wetenschappers publiceren in The Lancet, uitvinders publiceren hun patenten, goeroe’s spreken voor sporthallen vol aanhangers. Dat doen ze alleen omdat ze er zelf beter van worden.

Wat gebeurt er als je niet deelt?

Wat gebeurt er namelijk als je al die kostbare kennis binnen je bedrijf houdt?

  • Je klanten weten niet waar je goed in bent, wat je diensten zijn en waarvoor zij die kunnen inzetten, zodat ze je minder snel opdrachten geven. Ze weten niet hoe jij je projecten aanpakt, wat je consultants doen en ze hebben geen argumenten waarom jij beter voor hen bent dan al die anderen.
  • Je klanten bereiden zich niet goed voor op een intake, zodat die veel meer tijd kost dan nodig.
  • Ze wéten niet wat je allemaal weet, dus ze kunnen je onmogelijk erkennen als een autoriteit.

delenMaar wordt die kennis dan niet misbruikt?

Goede restaurants geven met plezier de recepten van hun menu prijs, is mijn ervaring. Stel dát de klanten zo goed zouden koken dat ze het recept net zo goed en lekker zou kunnen maken als het restaurant. Zouden ze dan helemaal niet meer uit eten gaan? Stel dát je klanten hun eigen verandering kunnen begeleiden. Daar hebben ze om te beginnen de capaciteit niet eens voor. Zijn het dan niet juist de ‘vreemde ogen’ van consultants die dwingen? Maar het zijn vooral de persoonlijkheden, uitgebreide kennis van jaren studie en ervaring van je consultants. Die huren je klanten liever in. Bij jou, als je het goed communiceert.

Wat als jouw klanten denken dat ze het zelf wel kunnen?

Klanten die met jouw kennis zelf hun problemen denken op te lossen zijn jouw klanten niet. Veel waarschijnlijker is dat mensen het gebaar waarderen, zien wat je kunt en jou toch inhuren als ze je echt nodig hebben.  Je product bestaat uit veel meer dan alleen kennis. Je zet je kennis namelijk in op basis van inzicht, vaardigheden en ervaring. Stelt je klant daar geen prijs op, dan is het je klant niet.

Wat als een concurrent het recept steelt?

Stel dat een ander een restaurant wil beginnen en dit recept ‘steelt’. Natuurlijk heb jij allang weer een ander recept op het menu staan. En de klanten die erachter komen dat die ander hetzelfde maakt, áls ze het al zo goed kunnen als jij, zien dat zij de kopie zijn. Waarschijnlijker is dat ze het recept aanpassen aan hun eigen smaak, ingrediënten en vaardigheden. Daarmee is het recept veranderd, zodat zij hun eigen publiek creëren. Misschien wel verbeterd. Waarop een ander weer verder kan bouwen. Of jij.

Daag je concurrenten uit je kennis te verbeteren, te integreren in wat zij zelf al doen en weten en het vervolgens weer met jou te delen. Zorg dat je je blijft ontwikkelen en dat je kopiërende concurrenten altijd een stap voor blijft. Daarmee ontwikkel jij je tot autoriteit. Jouw concurrentie daagt je uit om te blijven groeien, in elk geval in kwaliteit! Ten slotte: als jij de informatie niet deelt, doet een ander het wel. En dan krijgt die de credits.

Blue ocean

In het bijzonder adviesbureaus worden ingehuurd op basis van een persoonlijke voorkeur van de opdrachtgever. Het bureau moet bij het bedrijf passen. Er moet een overeenkomst in cultuur zijn en een parallel in de missie. Een consultant moet een persoonlijke klik hebben met de opdrachtgever. Authenticiteit speelt daar een belangrijke rol in en dat moet dus ook op je website te herkennen zijn. Gejatte kennis en content werken dan niet. Dus begin nu met delen.

Natuurlijk zijn er verschillende consultants van verschillende bureaus die bij de opdracht passen. Zorg maar dat je de beste bent. Dat je het meeste waarde biedt voor je geld en de duurzaamste oplossingen biedt.

Meer redenen nodig? Ik geef er 50

Waarom jij er beter van wordt als je je kennis deelt? Ik geef je 50 redenen. Download hier 50x Kennis delen. Omdat ik geloof in delen. Je hoeft er niet eens je e-mailadres voor achter te laten. 50 argumenten waar je beter van wordt. En daarbij nog eens 50 manieren om jouw kennis te delen. Laat je inspireren.

Begin met delen en ervaar hoe het werkt

Deel dit artikel met de knoppen hieronder op je social media. Zodat je contacten en je potentiële klanten er ook iets aan hebben. Dat straalt dan weer af op jou. Deel het nu en ervaar wat het doet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *