Bron van je content: Waar plaats jij het?

Je blog is de bron van alles

(update 20 juni ’17)

Je content wil je altijd vanuit dezelfde bron delen. Dat ene platform op social media is alweer voorbij voordat je een profiel hebt. Je ziet het aan de groeiende lijst met knoppen onderaan deze pagina. Voor elke niche is er een eigen platform en elke doelgroep heeft er zijn eigen afdeling. De regels veranderen voortdurend; de social media die vandaag aan top staan, zijn morgen voorbij en net als je duizend likes hebt wordt je socialmediapagina gehackt. Je posts komen lang niet bij alle volgers en op veel blogs van anderen staan geen links naar je eigen website toe in de reacties. Geen wonder dat mensen aan mij vragen: waar begin ik in deze jungle? Waar is de bron?

blog is bronHoe overleef je in deze jungle?

Ten eerste wil je een consistent beeld op verschillende social media, met dezelfde boodschap, hooguit aangepast aan het aantal lettertekens. Daarom één bron voor al je content.

Ten tweede wil je een beetje overzicht en systeem in je aanpak. Dus: één bron.

Ten derde wil je helemaal geen duizend likes, je wilt dat mensen op je website komen en je dáár liken, van daaruit delen en daar je product kopen. Of welke conversie jij ook voor ogen hebt. Je bron is dus je eigen website.

Een blog brengt mensen naar je website

Het maakt niet uit of jouw doelgroep via Twitter, Instagram of Blurpalicious (nee hè? dat is niets geworden, 20-6-17) op je website komt, als ze maar komen. Al komen ze via een zoekmachine, een fysieke postkaart of een e-mail. Je plaatst dus op de social media van het moment een korte wervende zin met een link naar je blog. Die zin schrijf je in je metatekst nadat je je blogartikel hebt geschreven. Dat is ook de zin die verschijnt als je gevonden wordt op Google. Als je één bron hebt, hoef je die alleen maar overal te delen. Als je goede blogartikelen schrijft, kun je die over een jaar weer delen (zoals deze ;-)).

Jouw blog blijft de bron

De tijdlijn van social media schuift steeds op. Je plaatst niet alleen maar links, want je bent sociaal op social media. Dus je deelt berichten van anderen, plaatst ook eens een persoonlijk bericht en je reageert op anderen. Maar de waarde die je in je blog biedt, is ook morgen nog van waarde. Dus je kunt ook eens een artikel van een jaar geleden opnieuw delen. Dit artikel bijvoorbeeld schreef ik op 29 april 2015, maar pas ik nu aan om het in juni 2017 opnieuw te delen. En daarna nog eens. In jouw blog blijft het allemaal netjes op een rijtje staan. Vergeet ook niet je artikelen aan elkaar te linken met hyperlinks, categorieën en tags. Als de bron maar het zelfde blijft.

Jouw blog is in jouw huisstijl

Je plaatst hetzelfde artikel op de verschillende social media van het moment. Natuurlijk probeer je zoveel mogelijk authentiek over te komen met je eigen gezicht. Het fijne van een blog is, dat die op je eigen website staat. De bron. Hoe iemand er ook terecht komt, bij jou thuis bepaal jij je eigen gezicht. Niet afhankelijk van afleidende reclames, lelijke huisstijlen of verdwenen mogelijkheden bij social media. Bovendien heb je op je eigen website nog meer van waarde staan voor jouw doelgroep. Je hebt het allemaal in eigen hand. Want de bron is van jou.

Op welke social media deel jij je blog? Schrijf het hieronder en ik stuur je vast het schema hoe je blog de bron van je online communicatie is!

2 reacties

  1. Momenteel enkel op Youtube

  2. Ha Emma, Youtube is natuurlijk een fantastisch kanaal. Maar plaats je die filmpjes ook op je eigen website? Want dat werkt bijzonder krachtig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *