Bloggen: hoe motiveer je consultants om te schrijven?

Hoe komt het dat het zoveel moeite kost om je consultants regelmatig te laten bloggen? En wat moet je doen om dat te veranderen?

Wat kun je doen om je consultants te motiveren?

Je weet hoe belangrijk het is om regelmatig authentieke artikelen te plaatsen op je website. Je biedt de consultants onderwerpen aan, je maakt een planning en je geeft ze een deadline. En elke keer weten ze zich er weer onderuit te wurmen. Komen ze te laat. Of schrijven een egodocument in plaats van een wervend blogartikel. Wat kun je doen?

bloggenWat zijn hun prioriteiten?

Prioriteiten bepalen je consultants aan de hand van wat ze leuk en belangrijk vinden én wat binnen de cultuur van het bureau belangrijk is. Daarom zijn er altijd wel een paar consultants die enthousiast hun blogartikelen aanleveren. Wil je dat iedereen dit doet, zorg dan dat bloggen onderdeel is van je bureaucultuur. Hoe je dat kunt doen? Ik geef je vier tips.

1.      Betrek de bloggers

Overleg gezamenlijk welke onderwerpen bij de klanten leven. Een belangrijke bron van blogonderwerpen zijn de consultants zelf, omdat zij op hun project veel klantcontact hebben. Met welke vragen komen die? Wat vinden ze écht belangrijk? Daar heb je geen dure enquêtes voor nodig, maar consultants met open oren en ogen.

2.    Bloggen is een taak

Plan er tijd voor in, laat ze niet in hun eigen tijd schrijven maar in betaalde tijd. Neem bloggen serieus en organiseer het als een extern project. Bloggen is onderdeel van hun functie en dien je als zodanig te belonen. Overweeg het zelfs op te nemen als onderdeel van de functioneringsgesprekken.

3.     Kies ambassadeurs

Laat het topmanagement en de directe managers je ambassadeur zijn: als zij het eigenlijk niet belangrijk vinden, gaat het niet werken. Medewerkers voelen dat haarfijn aan. Laat de managers de consultants erop aanspreken. Als managers zelf ook projecten uitvoeren, moeten ze even vaak bloggen als gewone consultants. De directeur moet minstens eens per jaar bloggen, om de visie van je bureau uit te dragen. Een paar woorden erover in de nieuwsjaarsspeech en andere officiële gelegenheden geeft het bloggen meer status en maakt het daarmee aantrekkelijker.

4.    Geef de schrijvers een podium

Noem de consultants bij name als je hun artikelen deelt op social media en per mail – daarmee tag je ze meteen. Deel een prijs uit voor de schrijver die het meeste artikelen aanlevert. Noem hun namen op interne bijeenkomsten. Honoreer hun inspanningen.

5.    Gebruik alleen de content

Wees eerlijk, het gaat om de content. De ene consultant schrijft beter dan de andere, sommige zijn briljant maar krijgen nooit een goed verhaal op papier, maar van iedereen is de tijd kostbaar. Zet iemand in die voldoende kennis heeft van het vakgebied om hen te volgen en voldoende afstand om een begrijpelijk verhaal voor de klant te schrijven. Iemand die kort kan interviewen en snel kan schrijven. Iemand die goedkoper is dan je consultants en geen frustraties kost, maar intelligente en toegankelijke artikelen voor je website kan schrijven. Als de content maar van je consultants komt.

Wat doe je al?

Wat doe jij om je consultants te motiveren voor het bloggen? Schrijf het hieronder en inspireer je collega’s!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *