Alles komt samen in 2016

Samen komen na de polarisatie

Polarisatie hebben we nu wel weer gehad. In 2016 komt alles samen, voorspel ik. Les extrêmes se touchent. De cirkel sluit. Klant komt samen met consultant. Keiharde marketing komt samen met transparante communicatie. Verkoop met Integriteit. Zoekmachineoptimalisatie komt samen met toegankelijkheid. Kennis delen komt samen met referentieprojecten: alles komt samen in 2016.

Droomklanten werken samen met je topconsultants

De beste projecten met langdurige klantrelaties zijn de projecten waarin klant en consultant elkaar vinden. Gebaseerd op persoonlijke relaties, niet op cv’s of wie er op dat moment toevallig op de bank zit. Het zou wel eens beter kunnen zijn voor je continuïteit om klant en consultant elkaar te laten vinden op persoonlijke klik, zelfs als je planning dan niet helemaal sluitend is. Dat begint natuurlijk met blogartikelen waarin consultants hun persoonlijke insteek delen.

Marketing valt samen met integere communicatiealles en iedereen komt samen

Sun Capital die beweert dat ze rechtmatig handelen terwijl V&D failliet gaat: het komt  uiteindelijk altijd uit. De beste marketing is integriteit en transparantie. Ook als je het fout hebt. Juist dan. Die kwetsbaarheid maakt je sterk; je bent de ander een stap voor. Kijk hoe de Volkskrant zelf openbaar maakte dat een verslaggever stukken uit zijn duim zoog. Ik geloof dat niemand zijn abonnement heeft opgezegd. Integriteit loont. Niet omdat het hip is, maar omdat je doelgroep je veel beter doorziet dan je denkt.

Verkoop komt samen met authentieke communicatie

In de winkelstraten wijken de grote ketens en komen de authentieke ondernemers terug. Mensen willen iets wat specifiek voor hen is. Laat dat nou net zijn wat je als middelgroot adviesbureau te bieden hebt. Had ik al verteld dat je niet voor bedrijven werkt, maar voor mensen? Dat dus.

SEO komt samen met toegankelijkheid

SEO-experts zeggen het zelf: ga niet je website inrichten voor de zoekmachine, maar voor je doelgroep. Hoe toegankelijker je website, hoe hoger die scoort bij zoekmachines. Bovendien, de verschillen tussen wat je doelgroep wil en wat Google honoreert worden steeds kleiner. Want Google wordt steeds beter in begrijpen wat je doelgroep wil. Jij bent een stap voor: jij kent jouw doelgroep persoonlijk.

Kennis delen en referentieprojecten komen samen

Vertel online wat je weet en kunt. Laat je consultants hun projecten beschrijven met hun specifieke aanpak. Zodat de websitebezoeker er echt iets aan heeft. Bang dat een ander er met jouw kennis vandoor gaat? Geheimen bestaan al lang niet meer. De autoriteit is degene die de kennis als eerste online zet – zoekmachines ondersteunen dat met je vindbaarheid. En als een websitebezoeker op jouw site ziet welke echte waarde je te bieden hebt, vertrouwt hij jou.

Mijn persoonlijk thema komt samen met Cline

Eindelijk heb ik gedaan wat ik elke adviseur aanraad: volg je eigen advies eens op. Dit jaar zal al mijn communicatie samenkomen: online en offline, websites, blogs en social media. Marketing en mijn identiteit. Eindelijk zie ik dat mijn achtergrond en carrière als een logisch geheel samenkomen in wat ik nu doe en kan.

Op 30 januari bestaat Clineschrijft precies 4 jaar. Dan lanceer ik mijn drie websites als één geheel. Want alles komt samen. En daarna volgt er nog een verrassing, speciaal voor al mijn oude, huidige en toekomstige klanten.

Wat komt er voor jou samen in 2016? Schrijf het hieronder, want “wie weet welke trillingen de arbeid van formuleren wekt” (Hella Haasse 1973).

2 reacties

  1. Ik hoop echt dat je gelijk hebt dat dit jaar het jaar van de ‘heelheid’ wordt. Ik ben dat gefragmenteerde, schizofrene gedoe ondertussen wel zat.
    Mooie blog weer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *