Acties: hoe krijg je het meeste effect voor je bureau?

actieActies, maar nu even niet

Geen acties van Cline deze maand. Je krijgt er al genoeg. Ik ben liever een kers op een taart dan een kers in een fruitmand. Maar als je dan in december of een andere maand een actie hebt, levert het wel op wat je ervan verwacht? Klanten komen bij mij klagen dat ze wel trafic hebben, maar geen conversie. Hoe komt dat?

Veel traffic, geen conversie

‘We krijgen veel traffic op onze website’, zei een klant, ‘maar ze kijken niet verder.’ Nee. Waarom zouden ze ook? Je krijgt precies waar je om vraagt. Mensen die klikken. Maar vind je het gek? Je komt op plekken waar je anders nooit komt: in korte tijd superactief op social media en duizenden inboxen. Je biedt gratis hapjes aan. Mensen lusten wel wat, dus ze pakken een hapje van de schaal. Hap, slik, weg. En je ziet ze nooit meer terug.

Doelgroep

Als je het bericht verspreidt, komt het dan terecht bij de mensen waarvoor het is bedoeld? Is het een cadeautje waar jouw doelgroep blij mee is, of is het zomaar iets? Ik bedoel: bied geen kerstboom aan als je verandermanagement verkoopt. Zelfs geen kerstboom met het logo van jouw bedrijf. Bied omgekeerd niet jouw product aan bij anderen dan je doelgroep. Het heeft geen zin om op een kerstmarkt je verandertrajecten aan te bieden. Als er al toevallig iemand uit je doelgroep rondloopt, staat haar hoofd nu niet naar verandermanagement.

Beginners of vakmensen?

Veel cadeaus die gratis zijn aangeboden, zijn gericht op beginners. Als je hele dienstenpakket zich op beginners richt, prima. Maar als je voor duurzaamheid gaat en continuïteit nasteeft, ook van je klanten, dan wil je dat ze een keer een volgende stap zetten. Ook mensen die elders zijn opgeleid. En er is zoveel gratis op internet dat veel klanten murw zijn van steeds dezelfde verhalen. Bied daarom iets aan wat uniek is en ook nuttig voor vakmensen. Denk bijvoorbeeld aan een onderzoek onder je doelgroep. Of maak het heel specifiek voor een niche binnen je doelgroep die je het liefst als klant werft: bied koekjes aan voor mensen met een gluten- én een lactose-allergie die willen afvallen.

Vraag iets terug

Zorg dus dat mensen niet alleen op je website komen, maar daar ook hun e-mailadres achterlaten, in elk geval als ze iets downloaden. Hoe? Dat kan op verschillende manieren. " target="_blank">Vraag het recept aan om het in WordPress te doen met een eenvoudige plugin Contact7. Vraag zo weinig mogelijk gegevens om de drempel te verlagen.

Nazorg

Pleeg nazorg als iemand uit je doelgroep je cadeau gedownload heeft. Vraag dus niet alleen naam en e-mailadres, maar ook één aspect waaruit blijkt of het iemand uit je doelgroep is. Als dat zo is, mail dan een paar dagen later met een aanbieding of zoek in elk geval weer contact. Koppel je mailing eraan vast, stuur elke dag of week een stukje cursus in ongeveer vijf delen en eindig met een aanbod voor je instapproduct. Ik ben hier eigenlijk al bezig met de Rode Loper. Die komt aan het eind van deze serie.

Ten slotte

Het is cadeau. Niet ‘kado’. Ook niet ‘cadeaux’ maar cadeaus. Alsjeblieft. En omdat ik zojuist pleitte voor acties in andere maanden dan december, ga ik in januari verder met deze miniserie over acties en aanbiedingen. Op welke actie ben jij ingegaan en wat haalde je over de streep? Zet het in het reactieveld en vertel erbij of je er spijt van hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *